Behoud & Beheer

Tentoonstellingen en vernieuwingen van de vaste presentaties zijn ook dit jaar weer aanleiding voor de organisatie van diverse restauratieprojecten.

In de aanloop naar de tentoonstelling Willem van Oranje: heerser en huisvader, behandelt de Stichting Restauratie Atelier Limburg een historisch belangrijk werk uit de collectie van het Zeeuws Genootschap. Het doek ‘de tirannie van Alva’, dat een visuele synthese biedt van de politiek-religieuze situatie in de Nederlanden ten tijde van de Beeldenstorm, was zo donker geworden dat de voorstelling nauwelijks nog zichtbaar was. Het anonieme 17de-eeuwse schilderij heeft nu zijn frisheid en leesbaarheid herwonnen na het verwijderen van oppervlaktevuil en het oude vernis en het aanbrengen van vullingen en een nieuwe vernislaag.

De in 2012 op veilingen aangekochte schilderijen ‘Een Zeeuws gezelschap in een interieur’ van Adolphe Dillens, ‘De Aanbidding van de herders’ van Jan Heyse (1908) en ‘Portret van een bruidje uit Oud-Beijerland’ van Thérèse Schwarze (1895) hebben een opknapbeurt gekregen om de aantrekkelijkheid voor de museumbezoeker te vergroten. Deze doeken zijn aangekocht met steun van de BankGiro Loterij en zullen vanaf 2013 te zien zijn in de nieuwe mode- en streekdrachtenpresentatie Made in Zeeland - Dressed in Zeeland – Inspired by Zeeland. Ter voorbereiding op dit project heeft het museum ook de verflaag van het doek ‘Walcherse boer en boerin op hun zondags’ van Reimond Kimpe (1942) laten fixeren en zijn twee vergulde lijsten van doeken van Cornelis Kimmel en M.C. Ackermans geretoucheerd.

Het Zeeuws Museum heeft besloten een bijzonder stuk Middeleeuws glas (uit de collectie van Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland) te laten restaureren. De elegante noppenbeker uit de eerste helft van de 16de eeuw was gebarsten als gevolg van een verkeerde verlijming in het verleden. Inmiddels is de beker weer te zien in de geschiedeniszaal.

In het kader van een externe bruikleen is de met fluweel beklede omlijsting van een portret van Abraham de Brauw, raadsheer van het Hof van Vlaanderen (1763), gereinigd. Het schilderij kan nu vanaf 2013 worden getoond in het oude Stadhuis van Middelburg.

In 2012 start een restauratietraject voor twee bronzen kanonnen van de Middelburgse geschut- en klokkengieters Johannes en Michiel Burgerhuys. Het kanon met het admiraliteitswapen van Zeeland (1629), gegoten door Michiel Burgerhuys, is nog dit jaar door het museum aangekocht met steun van de Gemeente Middelburg. De oxidatieproblemen van de beide kanonnen, stille getuigen van de internationaal georiënteerde handelsgeschiedenis van Zeeland, zullen worden aangepakt. Het Zeeuws Museum heeft de intentie om vanaf 2014 het Abdijplein en zijn geschiedenis meer te gaan betrekken bij de collectiepresentaties. De kanonnen passen naadloos in dit concept. Het giethuis van de familie Burgerhuys bevond zich namelijk in de voormalige eetzaal van de Abdij.

Een onderzoekseenheid van de Technische Universiteit Eindhoven controleert gedurende een heel jaar de werking van de klimaatinstallatie van het Zeeuws Museum. In november 2012 presenteren de onderzoekers hun voorlopige conclusies en aanbevelingen. Hieruit blijkt dat met enkele aanpassingen een optimalisatie van het systeem kan worden bereikt.

Anoniem, Allegorie op de tirannie van de hertog van Alva, ca. 1625, olieverf op doek, 151,4 x 209,6 cm (na de restauratie) slideshow
Anoniem, Allegorie op de tirannie van de hertog van Alva, ca. 1625, olieverf op doek, 151,4 x 209,6 cm (na de restauratie)slideshow