Collectie

Erkend museum!

Het Zeeuws Museum is een van de eerste musea in Nederland die erkend zijn onder het Museumregister nieuwe stijl. De koers die het museum in zijn beleidsplan voor de collectie uitzet, beantwoordt volledig aan de nieuwe kwaliteitsnormen voor Nederlandse musea. De ambitie om de kennis over de eigen collectie te vergroten door middel van samenwerkingsverbanden en om offline museumbezoekers op een meer intensieve manier te bedienen, krijgt in 2012 bijvoorbeeld reeds een stevige aanzet met de tentoonstelling Eenmaal, andermaal. De porseleinschatten van Willem Bal.

Voor deze tentoonstelling met gedifferentieerde publieksbenadering werkt het Zeeuws Museum intensief samen met deskundigen op het terrein van Aziatisch porselein. De speciaal voor de gelegenheid ontworpen website www.porseleinplaats.nl ontsluit een belangrijk deel van de museale collectie. De gegevens van zo’n 1.500 objecten zijn voor dit project geactualiseerd. Via de website www.porseleinplaats.nl wordt ook interactief informatie uitgewisseld tussen museummedewerkers en (web)sitebezoekers. Bezoekers kunnen hun eigen porselein- en aardewerkverzameling op de site delen, persoonlijke verhalen over hun stukken vertellen en eigen voorwerpen te koop aanbieden. Het initiatief verbindt mensen met elkaar en legt de expertise niet langer uitsluitend bij het museum. Zodoende wordt nadrukkelijk een stap in de richting van een netwerkmuseum gezet.

Een ander speerpunt van het collectieplan, namelijk de aandacht voor de visie van hedendaagse vormgevers en kunstenaars op de verzameling van het museum, wordt in 2012 uitgewerkt in de tentoonstelling Christien Meindertsma - Vlas (kavel Gz 59 - west). Het thema van deze presentatie illustreert tevens de belangstelling van het Zeeuws Museum voor actuele onderwerpen zoals onder andere ecologie, waardoor ze haar maatschappelijke relevantie verhoogt. Ontwerpster Meindertsma is sterk begaan met duurzaam ontwerpen en produceren. Haar innovatieve producten uit vlas dragen bij tot het behoud van een cultuurgewas dat in het verleden zeer bepalend is geweest voor in het bijzonder Zeeuws-Vlaanderen. Deze expositie biedt de mogelijkheid om oude weeftechnieken en de bijzondere collectie oude linnen hemden (vanaf 1850) en stoplappen uit onze verzameling vanuit een hedendaags perspectief te benaderen.