Educatie

Sinds de heropening profileert het Zeeuws Museum zich met een innovatieve programmering voor educatie. Het is er de afgelopen jaren in geslaagd een divers publiek aan te trekken dat zich verbindt met het museum. In 2012 wordt een veelzijdig programma uitgevoerd voor veel verschillende doelgroepen: van kinderen in het basisonderwijs tot en met ouderen. Voor alle doelgroepen is een passend programma beschikbaar. Hiermee stimuleren en spreken we mensen aan op verschillende kennis- en ervaringsniveaus.

Basis- en voortgezet onderwijs

Ook in 2012 is het percentage van 16% leerlingen-bezoek (t/m 18 jaar) hoog. Hiermee continueert het museum het beleid met betrekking tot educatie om provinciaal breed zoveel mogelijk kinderen en jongeren het museum te laten zien. Dit is opnieuw mogelijk doordat het museum zelf hiervoor uit eigen middelen en via fondsenwerving het benodigde busvervoer financiert. De vervoersproblematiek voor scholen door de hele provincie blijft bestaan. Het museum kan en wil dit niet zelf oplossen.

Naast het bezoek van scholen en leerlingen aan het Zeeuws Museum zijn er in 2012 speciale, op het onderwijs gerichte activiteiten (mede) georganiseerd zoals een CKV-dag, de Kinderkunstweek en Waterstad.

CKV-dag

Op 16 februari wordt een CKV-dag georganiseerd voor leerlingen van het VMBO in samenwerking met de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam. Derdejaarsstudenten van de docentenopleiding krijgen in de voorbereiding op deze dag gastlessen van een medewerker educatie. Samen worden lessen geschreven die letterlijk op de vloer in het museum worden uitgevoerd. Ruim 250 leerlingen (van het Goese Lyceum en SG de Rede uit Terneuzen) bezoeken deze dag het museum.

Kinderkunstweek

In maart wordt in Zeeland de eerste Kinderkunstweek georganiseerd. Het Zeeuws Museum is een van de deelnemende instellingen en mede-organisator van de opening. Aan deze pilot nemen circa 25 basisscholen deel. De Kinderkunstweek wordt geopend met een performance door beeldend kunstenaar Marinus Boezem op het Abdijplein. De leerlingen bezoeken daarna het Zeeuws Museum en volgen een uitgebreid activiteitenprogramma bij het weekthema.

Waterstad

In het kader van de Dag van de Bouw werken het Zeeuws Museum en Bouwend Nederland, afdeling Zeeland, samen aan het project Waterstad. Het resulteert in een tentoonstelling met maquettes, waaraan leerlingen van twaalf basisscholen door heel Zeeland werken. Er wordt een publieksprijs en een juryprijs uitgeloofd. De winnende klas krijgt een bezoek aan het museum alsmede een professionele fotoshoot cadeau.

Voorbeeldproject Eenmaal, andermaal

Bij de tentoonstelling Eenmaal, andermaal. De porseleinschatten van Willem Bal, bieden we een educatief programma voor kinderen, jongeren en volwassenen. Het museum stelt de bezoeker in staat vanuit verschillende perspectieven te kijken naar het porselein uit de collectie Bal. De bezoeker krijgt informatie op verschillende kennisniveaus aangereikt. Er wordt gekozen voor de meest effectieve informatiedrager en de best passende vorm van leren.

Voor dit project zijn verschillende leermiddelen ontwikkeld: een glossy, denkkaarten, een expertroute en een iPad app.
De glossy biedt sterk visuele prikkels en persoonlijke verhalen met een anekdotisch karakter. De inhoud van het blad wordt gevoed door een divers aanbod van collectie, inhoud van tentoonstelling met daaraan verwante thema’s en human-interest reportages. Er wordt een beroep gedaan op de beleving, de fantasie en de creativiteit van de bezoeker.
Met de denkkaarten (filosofisch denkspoor) die bij de objecten aangeboden worden, krijgt de bezoeker verdieping aangereikt. Door cultuurhistorische informatie en beschouwende vraagstukken wordt de bezoeker in staat gesteld zelf logische samenhang te ontdekken tussen objecten en (mondiale) thema’s in de tentoonstelling. Op de kaarten staan tekstuele informatie of QR-codes die verwijzen naar online filmpjes.
De expertroute is gemaakt in samenwerking met Jeroen de Kuyper, expert Aziatisch porselein en Bal-kenner bij uitstek. Tijdens de route ontvangt de bezoeker informatie over de collectie die alleen een expert kan weten. De informatie is toegankelijk via QR-codes die naast de objecten staan. Deze linken naar filmpjes op YouTube (smartphones zijn te leen bij de balie van het museum). Ook zijn de filmpjes van de expertroute te zien op tv-schermen in de ‘Bal-zaal’, de leeszaal in de tentoonstelling. Zo wordt de informatie analoog en online aangeboden.
De iPad app is de mobiele variant van de collectiewebsite www.porseleinplaats.nl. Het biedt een digitale catalogus en de mogelijkheid om bijvoorbeeld de tentoonstelling thuis op de bank te bekijken (ZeeuwsMuseum@home). Elk object heeft een eigen beschrijving. Er zijn korte informatieve teksten beschikbaar en filmpjes. Bezoekers kunnen de iPad meenemen en door de presentatie lopen met deze digitale catalogus.

Samenwerking en educatie

Zeeuws Museum in de school

De samenwerking met Kunsteducatie Walcheren wordt gecontinueerd. De leskist Schelpen wordt uitgezet bij verschillende basisscholen door heel Walcheren. Ook de samenwerking met de Algemene Basisschool Middelburg, waarmee vorig jaar een doorlopende leerlijn voor meerdere leerjaren is uitgezet, krijgt een succesvol vervolg.

Studium Generale

Het Zeeuws Museum is partner van Studium Generale Zeeland. Studium Generale is van oudsher een universitaire activiteit, waarbij ontwikkelde universitaire kennis voor een breder publiek toegankelijk wordt gemaakt. Naast de universiteit beschikken tegenwoordig veel meer organisaties over kennis die voor mensen interessant is. Om die reden heeft een groot aantal Zeeuwse organisaties, waaronder het Zeeuws Museum en de Roosevelt Academy, de handen ineengeslagen en gezamenlijk Studium Generale Zeeland opgezet. Een afwisselend programma met lezingen, debatten en presentaties over kunst, cultuur en wetenschap is zo ontstaan.

Educatie staat niet alleen in voor projecten met het onderwijs. Ook daarbuiten is het een verbindende factor tussen het museum, de omgeving en de (potentiële) bezoekers. Bestaande samenwerkingsprojecten worden gecontinueerd. De afdeling zoekt ook dit jaar contact met verschillende nieuwe samenwerkingspartners om haar netwerk en bereik te vergroten.

Media

Eilanden

Bewoners in Zeeland worden een jaar lang (2011-2012) opgeroepen te filmen voor het project Eilanden. Verschillende basis- en middelbare scholen werken mee aan dit project. Een team van educatoren trekt met een set flipcamera’s de provincie in en bezoekt scholen. De leerlingen krijgen een introductieles en lenen vervolgens twee weken de camera’s om zelf te filmen. Het programma wordt afgesloten met een tweede gastles, waar het materiaal wordt bekeken, geselecteerd en geüpload op www.eilanden.net.

Dit artikel delen