Inleiding

De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. We zijn overal en altijd bereikbaar, we delen ons leven met onze (online) vrienden. Ook onze economie verandert; in een globaliserende wereld wordt handwerk en het ambacht weer meer gewaardeerd. Deze veranderingen vinden hun weg naar het Zeeuws Museum, zowel online als on site.

Onder druk van de recessie worden kunst en cultuur niet langer als vanzelfsprekend en noodzakelijk beschouwd. Daarom is het belangrijk dat we als museum uitleggen wat onze waarde is voor onze nabije omgeving en de maatschappij. Vanuit dit oogpunt heeft het Zeeuws Museum het afgelopen jaar zijn meerwaarde in kaart gebracht en gedeeld met publiek en politiek.

Met zijn onderscheidende aanpak slaagt het Zeeuws Museum er namelijk in om zowel binnen als buiten Zeeland een nieuw en positief 'Zeelandgevoel' op te roepen. Het museum realiseert dit door zich te profileren als hèt cultuurhistorisch museum van Zeeland. Dit komt tot uiting in verrassende tentoonstellingen, presentaties en activiteiten, voor Zeeuwen en bezoekers van Zeeland. Het Zeeuws Museum onderscheidt zich hiermee nationaal en internationaal. Dankzij deze aanpak ontvangt het museum een meerjarige bijdrage van de BankGiro Loterij ten behoeve van versterking van de collectie. Grote landelijke fondsen, zoals het Mondriaan Fonds, steunen het Zeeuws Museum omdat "het museum experimenteert met methoden om op een betekenisvolle en gelaagde manier de collectie van het museum onder de aandacht van het publiek te brengen". Met de onmisbare steun van deze fondsen kan het museum ook in 2012 weer een spraakmakend en onderscheidend tentoonstellings- en educatief aanbod realiseren.

Mede dankzij dit nieuwe, positieve 'Zeelandgevoel' zijn nieuwe bedrijven ontstaan die zich onderscheiden met producten die op Zeeland zijn geïnspireerd. Zij doen dit bijvoorbeeld door gebruik te maken van het Zeeuws knopje of een eigentijds Zeeuws meisje. Deze spin-off is een voorbeeld van het stimulerende karakter van cultureel aanbod, in dit geval van het Zeeuws Museum, op de economische ontwikkelingen van een regio. Op deze manier draagt het Zeeuws Museum wezenlijk en op unieke wijze bij aan de economie en een positief imago van Zeeland zowel binnen als buiten de provincie.

Door het presenteren van de meerwaarde van het Zeeuws Museum voor Zeeland is het museum er tevens in geslaagd om de politiek te overtuigen van het belang om het museum in zijn huidige vorm te laten voortbestaan en de in 2012 voorgestelde bezuiniging met 75% te verkleinen.

Het Zeeuws Museum is in 2012 bovendien als een van de eerste musea in Nederland erkend in het Museumregister nieuwe stijl. Dit betekent dat het museum niet alleen kan bogen op een onderscheidende aanpak, maar ook aan hoge professionele normen voldoet.

In 2012 heeft het museum een nieuw beleidsplan opgesteld voor de periode 2013-2016. Het museum kiest ervoor om zijn staande beleid te continueren maar richt zich daarnaast in de komende jaren meer op de actualiteit en het verbinden van mensen. De synthese van het huidige beleid en de intenties voor de toekomst leiden tot het volgende motto:

Het Zeeuws Museum inspireert en verwondert het publiek met een verrassend en onverwacht beeld van het Zeeuws verleden èn het Zeeland van nu en de toekomst. Het museum verbindt groepen mensen met elkaar en met het museum.

Om de vaste bezoekers en fans blijvend aan zich te binden richt het museum de komende jaren de permanente presentatie opnieuw in. Op deze wijze zorgt het museum er tevens voor dat een groot deel van de collectie regelmatig en afwisselend zichtbaar is voor het publiek. In 2012 levert dit een geheel nieuwe inrichting van de Wonderkamers op. In de thema's (Huis & Handel, Leven & Dood en Macht & Pracht) verbindt het museum zijn deelverzamelingen op een zinvolle wijze met elkaar.

Om het museum te verbinden met (de mensen in) zijn omgeving zoekt het museum relevante vormen van samenwerking. In 2012 resulteert dat onder andere in samenwerking met een groot aantal Zeeuwse partijen binnen het concept Studium Generale Zeeland. Ook de samenwerking met het Zeeuws Veilinghuis, dat belangeloos tijd, kennis en zijn netwerk ter beschikking stelt voor de tentoonstelling Eenmaal, andermaal, is hiervan een mooi voorbeeld.

Trots toont het museum een selectie werken uit de bijzondere schenking (2011) van voormalig uitgever Bert Bakker in de tentoonstelling Hart voor Veere. De collectie Bakker bestaat uit schilderijen, etsen en tekeningen van schilders die actief waren in Veere in de periode 1900-1960, en vormt een prachtige en waardevolle toevoeging aan de collectie van het museum.

Terugkijkend mogen we zeggen dat 2012 een goed jaar is geweest voor het Zeeuws Museum. Vanaf deze plaats wil ik alle mensen en organisaties die bijgedragen hebben aan de bloei van het Zeeuws Museum bedanken voor hun onmisbare en enthousiaste bijdrage.

Marjan Ruiter
Directeur Zeeuws Museum