Publiek

On site

Bezoekers in het museum

In 2012 bezoeken 38.965 mensen het Zeeuws Museum, een stijging van 8% vergeleken met 2011 (36.111 bezoekers). Deze stijging is tegen de trend in in Zeeland. In 2012 daalden de bezoekcijfers namelijk voor de meeste Zeeuwse musea. Van de bezoekers zijn 16% kinderen en jongeren tot en met 18 jaar.

Bezoekers buiten het museum

Het museum treedt actief naar buiten om de zichtbaarheid te vergroten en mensen meer bij het museum te betrekken. Voorbeelden hiervan zijn:
lezingen door medewerkers bij diverse instanties binnen en buiten Zeeland;
vertegenwoordiging van het museum bij beurzen, markten en andere publieksevenementen;
verzorging van gastlessen door het Zeeuws Museum bij educatieve programma’s, workshops en leskisten als onderdeel van Zeeuws Museum in de school. In totaal brengen de museumdocenten 50 bezoeken aan scholen door de hele provincie, waarmee 1.600 kinderen worden bereikt.

Op basis van het beleidsplan 2012-2016 is opnieuw gekeken naar kansen om nieuwe doelgroepen te bereiken en de samenwerking met bestaande relaties uit te bouwen. Toegankelijkheid en verbinden zijn dan ook kernbegrippen die diverse activiteiten en evenementen kenmerken.

Om de toegankelijkheid te vergroten is het museum een aantal dagen per jaar gratis open. Tijdens deze publieksdagen worden vooral de Zeeuwen en toeristen die in de directe omgeving verblijven uitgenodigd om te komen. Het Zeeuws Museum neemt deel aan landelijke activiteiten zoals het Museumweekend en de Open Monumentendagen. De Burenavond, gefinancierd met steun van de BankGiro Loterij, is vooral toegankelijk voor mensen uit de nabije omgeving. Op de dagen dat nieuwe tentoonstellingen worden geopend, is de toegang tot het museum gratis en zijn er tal van activiteiten. Zo organiseert het museum op 23 juni tijdens de opening van de tentoonstelling Eenmaal, andermaal. De porseleinschatten van Willem Bal, een dag met feestelijkheden: kinderworkshops, lezingen, rondleidingen, een porseleinmarkt en een heuse Chinese drakendans. Het museum is ook zeer vereerd met de komst van de Chinese ambassadeur Mr. Zhang Jun. Het Zeeuws Veilinghuis stelt een antiek bord beschikbaar dat onder de hamer gaat onder leiding van oud-veilingmeester Jan Pieter Glerum. In 2012 start de BankGiro Loterij met de MuseumMaandag. Doel is om de meestal gesloten maandag met een bijzonder aanbod open te stellen voor publiek. Op maandag 29 oktober is het de beurt aan het Zeeuws Museum. Bezoekers mogen het live uitgezonden NTR Podium radio 4 programma bijwonen. Rondom het radioprogramma worden activiteiten georganiseerd.

Het museum wil nadrukkelijker een ontmoetingsplek zijn en met name verbinden en samenwerken. Hiervoor zijn onder meer stakeholders geïnformeerd over de doelstellingen, tentoonstellingen en activiteiten van het museum. Zij worden actief uitgenodigd om het museum te bezoeken. Ook hebben medewerkers op diverse locaties een bezoek gebracht aan de (Zeeuwse) gemeenschap. Tijdens deze op maat georganiseerde bijeenkomsten zijn ideeën uitgewisseld, is informatie gegeven en hebben activiteiten of workshops plaatsgevonden.

Het museum staat ook anderszins midden in de gemeenschap en werkt aan ‘binding’: er wordt samengewerkt met politiek, toerisme, onderwijs, leden uit de branche op lokaal, nationaal en internationaal niveau. Zo wordt bijvoorbeeld samen met het Textielmuseum een kortingsactie gerealiseerd tijdens de dubbeltentoonstelling van Christien Meindertsma. Maar ook met mensen die we ontmoeten op beurzen, markten, tijdens festiviteiten of in de provincie bij het filmproject Eilanden, wordt informatie gedeeld of samengewerkt. Nauwe banden zijn er met de gemeente Middelburg, de Provincie Zeeland, de Vrienden van het museum, sponsors, pers, onderwijs, toerisme en bedrijfsleven.

De grote betrokkenheid en goede samenwerking met bijvoorbeeld de BankGiro Loterij komt tot uiting bij de organisatie van de fotoshoot van twee jonge Zeeuwse vrouwen die in het museum en aan het Veerse Meer plaatsvindt. Via een lezersactie in de PZC/BN De Stem worden Zeeuwen opgeroepen deel te nemen. Het resultaat komt vervolgens die week bij RTL 4, Koffietijd! op televisie. Een fantastische vorm van promotie voor het museum en de Provincie Zeeland.

Het museum heeft een aantal arrangementen met derden uitgezet bij de tentoonstellingen Willem van Oranje, Vlas, Eenmaal, andermaal en Hart voor Veere. Ook hier geldt: maatwerk maakt sterk. We nemen deel aan vele acties met grote en kleine organisaties zoals de Museumkaart, HEMA lekkerweg club, NS/SPOOR, de Rabobank, tijdschriften, scholen, musea en maatschappelijke organisaties. Verder levert het Zeeuws Museum een bijdrage aan het door het Deltafonds gefinancierde Zonnebloem Event bij Neeltje Jans.

Online

Digitale strategie

Om de museumdoelstellingen zo goed mogelijk te bereiken is een digitale strategie geformuleerd. Een digitaal platform is immers onmisbaar om op effectieve wijze met het publiek te communiceren en publieksparticipatie te maximaliseren. Digitale media binnen en buiten het museum worden zo optimaal mogelijk ingezet. De marketingmix bestaat zo dus uit een online en ‘on site’ strategie.

Digitale communicatiekanalen worden ingezet om nieuwsbrieven, affiches, uitnodigingen en mediaberichten te publiceren. Het jaarverslag 2011 is opnieuw in digitale vorm verschenen en telt 820 unieke bezoekers.

Het museum maakt op diverse plaatsen gebruik van nieuwe media: bijvoorbeeld de mediatheek in het museumcafé, iPads in de tentoonstelling Eenmaal, andermaal en mobiele telefoons (indien gewenst te leen bij de balie) om de filmpjes bij de tentoonstelling Vlas te bekijken.

Een groot aantal filmpjes zijn gemaakt en geplaatst op YouTube. Een aantal van deze films worden op diverse plaatsen in het museum op beeldschermen getoond. De best bekeken filmpjes in 2012 zijn die van UNDERGROUND, de films rond Christien Meindertsma en Vlas, de films van de opening van de porseleintentoonstelling, de filosofische overdenking en het filmpje van Marcel Broodthaers. Van de films die vóór 2012 zijn gemaakt staan de films Fossielen, Mammoet, Narwal en Kraakporselein in de best bekeken video top 10 van het YouTube-kanaal. Sinds juni 2005 heeft het museum 94 films op YouTube gezet met een totaal van 32.201 views. In 2012 is het aantal views op het eigen YouTube-kanaal opnieuw toegenomen en zijn er van 1-1-2012 tot 31-12-2012 in totaal 11.295 views.

Websites

De website www.zeeuwsmuseum.nl telt in 2012 in totaal 49.165 unieke bezoekers. Ook hier is een stijging te zien, want vergeleken met 2011 (45.387 unieke bezoekers) bekijken 8,3 % meer mensen de website.

Voor de porseleintentoonstelling Eenmaal, andermaal is de nieuwe mini-website www.porseleinplaats.nl. ontwikkeld. Op deze wijze wordt publiek enthousiast gemaakt voor de tentoonstelling en wordt er op een betekenisvolle wijze met publiek in gesprek gegaan. Tegelijkertijd wordt de collectie Bal ontsloten en kunnen belangstellenden informatie opzoeken. De site is gemaakt conform de opzet van www.marktplaats.nl, om de bezoeker na te laten denken over de waarde van museumcollecties en de (on)gewenstheid van verkoop van museaal bezit. Als ultieme consequentie van deze aanpak kan de bezoeker zelf keramiek kopen en verkopen via de site. Vanaf de lancering in juni tot eind 2012 bezoeken 3.911 unieke bezoekers deze website.

De website www.eilanden.net, gemaakt in 2011 als onderdeel van de jubileumprogrammering, is actief in de provincie Zeeland gepromoot. De doelstelling om 1.000 filmpjes geplaatst te krijgen is gehaald: in totaal staan op 31 december 2012 1.070 filmpjes op deze site.

Sociale Media

Het museum werkt met de sociale media Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Foursquare en Pinterest. Ook hier treedt het Zeeuws Museum actief naar buiten en versterkt het zijn rol binnen de samenleving, mede door het bereiken van nieuwe doelgroepen. We geven informatie, betrekken publiek en tonen activiteiten vóór en ook achter de schermen van het museum. Het afgelopen jaar zijn de Volgers en Vrienden van de diverse sociale mediakanalen flink gestegen. Uit de publieksenquêtes blijkt dat eind 2012 ca. 5% van de bezoekers het museum vindt via de sociale media.

Bij de sociale media heeft het Zeeuws Museum op 31 december 2012:
Twitter Zeeuws Museum: 4245 volgers (31-12-2011: 2661)
Facebook Zeeuws Museum: 572 vrienden (31-12-2011: 296)
YouTube Zeeuws Museum: 11.295 views
LinkedIn Zeeuws Museum: 514 contacten (31-12-2011: 337)
Foursquare: 247 gebruikers (31-12-2011: 189)
Pinterest: 540 volgers (2011: geen)

Links op YouTube

Ook in 2012 heeft het museum weer nieuw filmmateriaal op zijn YouTube-kanaal gezet. Dit zijn:
Verslag symposium Piet van Daalen;
Ouderwetse kamer;
UNDERGROUND;
Verzameld werk - Marcel Broodthaers;
Verzameld werk - Mariana Castillo Debal;
Verzameld werk - Frank Koolen;
Verzameld werk - James Backett;
Verzameld werk - de tentoonstelling;
Debat UNDERGROUND;
Willem van Oranje: heerser en huisvader;
Verslag bezoek koningin Beatrix;
Burenavond;
Hemdenfeest - museumweekend;
Christien Meindertsma - Vlas (kavel Gz 59 - west);
Handleiding montage hemd;
Vlasserslied opening Vlas;
Opening Eenmaal, andermaal;
Expertroute - Snuff-bottle;
Expertroute - Chine de Commande;
Expertroute - Delfts aardewerk;
Expertroute - Encre de Chine;
Expertroute - Famille Noire;
Expertroute - Hansje in de kelder;
Expertroute - Imari;
Expertroute - Kraakporselein;
Pâte Tendre;
Filosofische overdenking - Een authentiek leven;
Filosofische overdenking - Authenticiteit als historische constructie;
Filosofische overdenking - Nep en echt
Opening Hart voor Veere
Hart voor Veere, de tentoonstelling

Marketing

Het afgelopen jaar is er voor gekozen om directer in contact te komen met de potentiële bezoeker. Met dit doel voor ogen is het museum op een aantal beurzen en toeristische markten vertegenwoordigd. In samenwerking met Toeristisch Overleg Middelburg bemensen we gezamenlijk een stand op de Vakantiesalon in Antwerpen (België) van 27 t/m 31 januari. We zijn vertegenwoordigd op de jaarlijkse Uitmarkt in Amsterdam, de start van het culturele seizoen op 25 en 26 augustus (met steun van de BankGiro Loterij) en we zijn aanwezig bij de gezamenlijke markt UIT! Middelburg. Verder worden we door Promotie Zeeland Delta op diverse beurzen vertegenwoordigd. Er wordt tijdens de vakantiedagen actief geflyerd in Middelburg en andere Zeeuwse steden. Voor het project Eilanden benadert een team van freelance medewerkers actief stakeholders en het publiek op jaarmarkten en tijdens evenementen door de gehele provincie. Aan zowel Zeeuwen als zomergasten wordt gevraagd “Wat wil jij bewaren?” Het resultaat in de vorm van filmpjes is terug te vinden op www.eilanden.net.

Door middel van publiciteit in kranten en tijdschriften, op radio en op televisie, in blogs en andere digitale media wordt publiek bereikt. Zelf verzorgt het museum nieuwsbrieven, (digitale) affiches, (digitale) uitnodigingen en publicaties. Door middel van Twitter- en Facebookberichten zijn we in gesprek met publiek.

Dit artikel delen