Tentoonstellingen

15 oktober 2011 t/m 18 maart 2012. De Ouderwetse Kamer. Hedendaagse reconstructie van een museale stijlkamer.

15 oktober 2011 t/m 10 juni 2012. Verzameld Werk (Section Folklorique).

15 oktober 2011 t/m 15 april 2012. UNDERGROUND. Een tentoonstelling over schatgraverij en archeologie.

12 september 2011 t/m 2013. Eilanden. Wat wil jij bewaren? Filmproject en website.

12 november 2011 t/m 3 maart 2013. Christien Meindertsma – Vlas (kavel Gz 59 - west).

16 februari t/m 27 mei 2012. Willem van Oranje: heerser en huisvader.

Vanaf 11 mei 2012. Nieuwe inrichting van de Zilverkast.

5 juni t/m 8 juli 2012. Waterstad.

23 juni 2012 t/m 20 mei 2013. Eenmaal, andermaal. De porseleinschatten van Willem Bal.

24 november 2012 t/m 8 september 2013. Hart voor Veere. Michiel Paalvast en de Collectie Bert Bakker.

Vanaf 22 december 2012. Nieuwe inrichting van de Wonderkamers.

Beleid

Het Zeeuws Museum presenteert een verrassend perspectief op Zeeland. Zowel in de onderwerpskeuze als in de presentatie zoekt het museum het onverwachte op met als doel de grote rijkdom en diversiteit van het Zeeuwse verleden en de collectie van het museum te tonen. In haar tentoonstellingenprogramma onderzoekt het museum sinds 2007 de veranderende rol van een regionaal museum en de rol van lokale identiteit in een internationaal perspectief. Binnen deze kaders nodigt het museum ontwerpers en kunstenaars uit die de cultuurhistorische collectie onderzoeken en presenteren vanuit hun creatieve proces en artistieke perspectief. De collectie wordt daarbij tevens als bron van inspiratie gebruikt voor de creatie van nieuw werk. In de presentatie wordt de collectie van het Zeeuws Museum gecombineerd met nieuwe, actuele beelden om een nieuw perspectief op de collectie te schetsen. Hedendaagse kunst wordt ingezet om de collectie van het museum op een innovatieve, creatieve manier te ontsluiten en een impuls te geven aan het vormen van nieuw cultureel erfgoed. Op deze wijze heeft het Zeeuws Museum niet alleen een passieve (conserverende) maar ook een actieve (creërende) rol op het gebied van cultureel erfgoed.

Met de jubileumprogrammering (Verzameld Werk, Underground, De Ouderwetse Kamer, Eilanden) gaat het museum een stap verder. Naast de wetenschapper, de kunstenaar en de medewerker wordt ook de bezoeker ingezet en aangesproken als expert. Iedereen draagt op zijn eigen wijze bij aan ons erfgoed.

Met de tentoonstelling Eenmaal, andermaal. De porseleinschatten van Willem Bal, zet het museum de lijn voort die ingezet is met de jubileumprogrammering, door ruimte te creëren voor het publiek via de website www.porseleinplaats.nl. Daarnaast snijdt deze expositie een actueel thema aan: wat is de waarde van museale collecties. Met deze aanpak wil het museum bezoekers aanzetten tot het denken over de (on)gewenstheid van de verkoop van museale collecties.

Met de tentoonstelling Vlas van Christien Meindertsma legt het museum een relatie tussen de historische collectie van het museum en de actualiteit. Vlas dreigt te verdwijnen uit Zeeland. Daarmee gaan niet alleen arbeidsplaatsen verloren maar met het verdwijnen van dit beeldbepalende cultuurgewas gaat er ook veel (im)materieel erfgoed verloren.

Bij velen is onbekend dat Willem van Oranje, Vader des Vaderlands, regelmatig langere periodes in Middelburg woonde met zijn gezin. In de intieme presentatie Willem van Oranje: heerser en huisvader wordt een onbekende andere kant van deze illustere heerser belicht.

Met de tentoonstelling Hart van Veere brengt het museum de relatief onbekende 'Veeristen' voor het voetlicht. Een groep schilders die actief waren in de periode 1900-1960 in Veere. De expositie toont een deel van de schenking van voormalig uitgever Bert Bakker aan het Zeeuws Museum.

Aan Waterstad ligt de gedachte ten grondslag, dat door kunst, cultuur en architectuur te koppelen aan techniek, jongeren al op jonge leeftijd interesse ontwikkelen voor deze vakgebieden. De samenwerking met Bouwend Zeeland resulteerde in een aantrekkelijke presentatie van maquettes waarin leerlingen hun ideeën over het leven en wonen in de toekomst in door water omgeven steden vormgegeven hebben.