UNDERGROUND
Een tentoonstelling over schatgraverij en archeologie

Het Zeeuws Museum gaat op zoek naar ondergrondse activiteit in Zeeland. De tentoonstelling die samen met ontwerpduo The Stone Twins is gemaakt, toont vooral een grote leegte omdat veel archeologische vondsten zich in onbekende particuliere collecties bevinden. Het doel van de tentoonstelling is discussie hierover te initiëren en voorwerpen aan de oppervlakte te brengen die anders voor het publiek en de wetenschap verborgen blijven, omdat ze zich in particuliere collecties bevinden. Daarnaast verkent het Zeeuws Museum de wereld van de amateurarcheoloog en de zogenaamde ‘vrije graver’. Wie zijn deze mensen die zich niets in de weg laten leggen door de autoriteiten om hun passie te kunnen volgen en waardoor worden ze gedreven? Sinds het Verdrag van Malta is de positie van de particuliere graver drastisch veranderd. Het Zeeuws Museum belicht de positie van de particuliere graver in het huidig archeologisch bestel. In 2012 organiseert het Zeeuws Museum een debat met als doel een oplossing te zoeken voor het feit dat veel voorwerpen en kennis die bij particulieren aanwezig is, niet in het publieke domein komt en definitief verloren dreigt te gaan.

Tentoonstelling UNDERGROUND slideshow
Tentoonstelling UNDERGROUNDslideshow