Onderzoek

De collectie van het Zeeuws Museum kan in 2013 opnieuw rekenen op de belangstelling van binnenlandse en buitenlandse onderzoekers.

Dr. Ronald van Belle kan dankzij zijn studie in het museumdepot twee bijzondere koperen grafplaten uit de 16de eeuw in verband brengen met een Doorniks atelier. De wrijfprenten van de stukken die hij ter plaatse maakte, verschijnen in een corpus over koperen grafplaten van Belgische herkomst. Het project wordt ondersteund door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium in Brussel.

Dr. Oliver Hampe, conservator bij het Museum für Naturkunde in Berlijn, leent voor onderzoeksdoeleinden een gehoorbeentje van een walvis (Diunatans periotics). Het object wordt in het kader van dit onderzoek gescand in het Helmholtz-Zentrum Berlin für Materialien und Energie.

De Vrije Universiteit Brussel (VUB), de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, het Zeeuws Genootschap en het Zeeuws Museum organiseren op initiatief van Pieterjan Deckers van de VUB een internationale studiedag en workshop over metaalvondsten afkomstig van de vroegmiddeleeuwse handelsnederzetting Walichrum bij Domburg. Tijdens een hands-on sessie in het museumdepot krijgen wetenschappers uit België, Denemarken, Groot-Brittannië en Nederland de kans om de in het Zeeuws Museum aanwezige metaalvondsten te bestuderen.

Voor alweer het vijfde jaar komen een achttal eerstejaarsstudenten van het Fashion Institute uit Amsterdam in het textieldepot onderzoek doen naar de textielcollectie. De opdracht vanuit de opleiding is het onderzoeken en beschrijven van een historisch kledingstuk naar keuze. Dit kledingstuk zal later in het jaar de inspiratiebron zijn voor een eigen ontwerp dat de studenten tijdens de FashionWeek Nederland in Amsterdam presenteren.

De heer P.G. Heinsbroek uit Vlaardingen heeft in een aantal sessies de vier grafkisten en deksel afkomstig uit Ellemeet en Koudekerke onderzocht en opnieuw getekend en gefotografeerd.

Arno van den Dorpel heeft de collectie 16de-eeuwse pijpaarden devotiebeeldjes onderzocht.

Voor een lijstenrestauratieproject in het Mauritshuis in Den Haag werd de trofeeënlijst van het portret van Michiel Adriaansz. de Ruyter vergeleken met die uit hun collectie. Beide lijsten vertonen veel gelijkenis en zo kunnen missende onderdelen worden gereconstrueerd. Lijstenrestauratoren Eric Bernhard en Renzo Meurs onderwierpen onze lijst aan een aantal technische vorm- en verfonderzoeken.

Voor het patronenboek van de Stichting De Zeeuwse Streekdrachten bezoekt Liza van der Heijden met een aantal collega’s regelmatig het textieldepot. Diverse streekdrachtkostuums worden onderzocht voor het maken van patronen.

Dr. Victòria Solanilla van de vakgroep Precolumbiaanse Studies aan de Universitat Autònoma de Barcelona heeft de etnografische stukken uit Noord- en Zuid-Amerika onderzocht.

Oriëntatiereis

Het Mondriaan Fonds organiseert jaarlijks een oriëntatiereis voor beeldend kunstenaars en bemiddelaars uit de beeldende kunst naar buitenlandse regio’s die in opkomst zijn en interessante ontdekkingskansen bieden. Van 13 tot en met 26 oktober 2013 nam curator Ivo van Werkhoven deel aan een oriëntatiereis door Estland, Litouwen, Polen, Slowakije en Hongarije. Het voormalige Oostblok heeft een rijke en interessante geschiedenis waarin kunst grote politieke aspiraties kent. De onderzoeksvraag waarmee Van Werkhoven namens het Zeeuws Museum aan deze reis deelnam luidt: op welke manier geeft de economische voorspoed en het nieuwe zelfbewustzijn in deze regio vorm aan de relatie tussen kunst, politiek en traditionele en populaire cultuur? De reis leverde niet alleen bijzondere inspiratie maar ook diverse contacten die naar verwachting positief zullen doorwerken in de tentoonstellingsprogrammering van de komende jaren.

Michiel de Ruyer met trofeeënlijst. Foto Ivo Wennekes slideshow
Michiel de Ruyer met trofeeënlijst. Foto Ivo Wennekesslideshow