Behoud & Beheer

Enkele objecten die bijzonder zijn voor de geschiedenis van Zeeland krijgen in 2013 een restauratiebehandeling. Een portretbeeldje van de VOC-koopman Jacob Nebbens, tijdens de 18de eeuw vervaardigd in het Chinese Kanton, ondergaat een delicate restauratie-ingreep. Het is belangrijk om dit zeldzame stukje erfgoed zorgvuldig te bewaren voor de toekomst. Wereldwijd zijn er namelijk slechts een twintigtal beeldjes van Chitqua en zijn atelier bekend.

Het bedrijf Archeoplan in Delft behandelt de oxidatieproblemen van twee 17de-eeuwse bronzen scheepskanonnen en maakt ze klaar voor een opstelling in de buitenlucht. Het zware geschut van de Zeeuwse Admiraliteit en de VOC-vloot zal vanaf 2014 een vaste plek krijgen op het Abdijplein in Middelburg. Vanuit historisch oogpunt is het bijzonder dat de kanonnen terugkeren in de nabijheid van de klok- en geschutgieterij van de familie Burgerhuys, waar ze ooit werden gegoten.

Masterstudenten van de opleiding Conservering en restauratie van cultureel erfgoed (Universiteit van Amsterdam) behandelen een aantal zilveren objecten uit de collectie van het Zeeuws Museum. Dankzij deze samenwerking kunnen studenten objecten met verschillende problemen bestuderen en restaureren. Het museum ontvangt de stukken weer presentabel terug.

Het Zeeuws Museum investeert extra in de duurzame conservering van zijn textielcollectie door de aankoop van Tyvek-hoezen voor alle hangend textiel.

Voor de nieuwe presentatie in de Mode- en streekdrachtenzalen heeft streekdrachtdeskundige Jankees Goud een aantal Zeeuwse mutsen schoongemaakt en vervolgens opnieuw opgemaakt.

Na een langdurige bruikleenperiode keren in november de twee vroegmiddeleeuwse grafkisten uit de Grote of Sint Nicolaaskerk in Brouwershaven weer terug in het depot. Een mogelijke conservering en restauratie worden onderzocht.

Voor de tentoonstelling Bescherm mij! heeft juwelier Piet Minderhoud negen sieraden gerestaureerd.

Restauratieatelier Rijksmuseum zilver. Karina Leijnse en studenten slideshow
Restauratieatelier Rijksmuseum zilver. Karina Leijnse en studentenslideshow