Bewaren & Verzamelen

Erfgoed is levend. Om tradities, normen en waarden, technieken en vaardigheden goed te kunnen bewaren, is het noodzakelijk om ze actief te beoefenen. Het Zeeuws Museum kiest er daarom voor om naast het bewaren en verzamelen van Zeeuws cultureel erfgoed te functioneren als cultuurproducent. Het verleent opdracht aan kunstenaars en vormgevers om de collectie op innovatieve wijze te ontsluiten en nieuw werk te produceren dat geïnspireerd is door de collectie en het Zeeuws verleden. Het museum gebruikt de collecties als grondstof voor het erfgoed van de toekomst. In de afgelopen periode zijn de kunstenaars Hidenori Mitsue, Michiel Paalvast en ontwerper Christien Meindertsma hierbij betrokken geweest. Dankzij bijdragen van de BankGiro Loterij heeft het museum tevens werk van deze kunstenaars kunnen aankopen.

Christien Meindertsma. Flax Light. Foto Roel van Tour