Eenmaal, andermaal.
De porseleinschatten van Willem Bal

De tentoonstelling pakt uit met de uitzonderlijke klasse en rijkdom van de privéverzameling van de Middelburgse antiquair en verzamelaar Willem Bal. In 1963, na Bal’s overlijden, krijgt het Zeeuws Museum deze bijzondere collectie Aziatisch porselein en Europees aardewerk, zoals Delfts blauw en Meissen porselein, in bruikleen. Vijftig jaar later ontsluit Eenmaal, andermaal voor het eerst de gehele collectie, zo’n 1.500 stuks waaronder een unieke reeks verfijnd Chinees Qing porselein uit de 17de en 18de eeuw. In de tentoonstelling is hedendaagse kunst van Bas van Beek en Superflex te zien. Speciaal voor de expositie heeft de in Nederland woonachtige Japanse kunstenaar Hidenori Mitsue nieuw werk gemaakt: Cabinet. In het werk van Mitsue komen invloeden van Oost en West samen en deze leiden, net als bij het porselein, tot een uniek vernieuwend resultaat.

Campagnebeeld Eenmaal, andermaal. Foto Pim Top slideshow
Campagnebeeld Eenmaal, andermaal. Foto Pim Topslideshow