Inspireren & Verwonderen

Het Zeeuws Museum inspireert en verwondert het publiek met een verrassend en onverwacht beeld van het Zeeuwse verleden én het Zeeland van nu en de toekomst. Het museum positioneert het Zeeuws cultureel erfgoed in de wereld. Het Zeeuws Museum bedient een breed publiek van inwoners en (buitenlandse) bezoekers van Zeeland. Binnen dat totale publiek wordt extra aandacht geschonken aan twee doelgroepen: jongeren en senioren. Een bezoek aan het Zeeuws Museum is voor zowel de inwoners als de bezoekers van Zeeland een bijzondere ervaring en biedt hen (een moment van) ontspanning en reflectie. Het Zeeuws Museum inspireert bezoekers en prikkelt hun verbeeldingskracht. De verhalen bij de objecten geven aanleiding tot nieuwe inzichten en stimuleren creativiteit.

In 2013 presenteert het museum een nieuwe inrichting van de Mode- en streekdrachtenzalen, de tentoonstelling Bescherm mij! en de films die het resultaat zijn van het project Eilanden: Retour (Hanro Smitsman), Land van Verandering (Nina Spiering en Mirka Duijn) en Zeeuwse Klei (Jos de Putter).

Tentoonstellingen

In 2013 zijn de volgende tentoonstellingen gepresenteerd in het Zeeuws Museum:

12 november 2011 t/m 3 maart 2013 Christien Meindertsma – Vlas (kavel Gz 59 - west)

23 juni 2012 t/m 20 mei 2013 Eenmaal, andermaal. De porseleinschatten van Willem Bal

24 november 2012 t/m 8 september 2013 Hart voor Veere. Michiel Paalvast en de collectie Bert Bakker

Vanaf 23 maart 2013 Nieuwe inrichting Mode- en steekdrachtenzalen

8 juni 2013 t/m 9 maart 2014 Bescherm mij! Kleding en accessoires voor lichaam en ziel

15 september 2013 t/m 9 november 2014 Eilanden, filmproject: Retour (Hanro Smitsman), Land van Verandering (Nina Spiering en Mirka Duijn) en Zeeuws Klei (Jos de Putter)

Dekselbokaal. Foto Anda van Riet