Leren & Verbinden

Het museum zoekt naar wegen om het publiek te betrekken en te verbinden, deelt zijn kennis met de samenleving en biedt de bezoeker de mogelijkheid om kennis te delen met elkaar en met het museum. Het museum biedt ruimte voor verschillende opvattingen en interpretaties. Het vraagt van zijn bezoekers een actieve houding en maakt van het museumbezoek een inspirerende ervaring. Het museum stelt vragen en roept mensen op tot nadenken over maatschappelijke ontwikkelingen en de eigen identiteit. Het museum stelt zich ten doel de kennis en ervaring op een interactieve wijze te delen. Educatie is daarom een van de speerpunten van het museum. Educatie richt zich zowel op jongeren (niet alleen in schoolverband maar ook daarbuiten) als op volwassenen. Voor beide doelgroepen is er een aanbod op maat.

Door samen te werken met onder andere onderwijs, culturele en maatschappelijke instellingen, vormgevers en kunstenaars en het bedrijfsleven fungeert het museum als verbindende factor. Het museum biedt context en verrassende invalshoeken en stimuleert hiermee het maatschappelijk debat over actuele onderwerpen.

De laatste twee jaar heeft het Zeeuws Museum zich meer en meer ontwikkeld tot een netwerkmuseum. Het is een museum dat zich via mensen en instellingen verbindt aan de (Zeeuwse) samenleving en functioneert als een plek voor bijzondere ontmoetingen. Zo nam het museum deel aan de Dag van de Dialoog, de Dag van de Dag in het kader van de Stadsfeesten en de N8vdN8 in Middelburg en de viering van het 90-jarig bestaan van de AVRO. Een paar andere voorbeelden zijn de samenwerking met de University College Roosevelt (UCR) in het kader van de cursus The Global Artefact en de samenwerking met de Willem de Kooning Academie in het kader van de CKV-dagen. Deze voorbeelden zijn opgenomen in een voorlichtingsfilm van de Museumvereniging.

Summerschool Drawing UCR