Mode- en streekdrachtenzalen

De nieuwe Mode- en streekdrachtenzalen zijn ingericht vanuit de driedeling Dressed in Zeeland, Made in Zeeland en Inspired by Zeeland. Dressed in Zeeland laat zien dat vanaf 1850 in Zeeland naast de streekdracht burgerdracht gedragen werd. Deze burgerdracht was de actuele mode, rechtstreeks afkomstig uit de modesteden Londen en Parijs. Ze werd van patroon gemaakt en past qua kleurstelling (ton sur ton) naadloos in onze huidige tijd. Made in Zeeland toont in een caleidoscopisch beeld van kleding, accessoires en schilderijen de streekdracht vanaf 1850 tot nu. Deze kleding werd zonder patroon uit de hand geknipt en in een bonte kleurenpracht uitgevoerd. Ook de streekdracht was onderhevig aan mode en werd sterk beïnvloed door de modewereld van de burgerdracht. Inspired by Zeeland bestaat uit werk dat geïnspireerd is op de collectie en in opdracht van het Zeeuws Museum is vervaardigd door modevormgevers in aansluiting op het beleid van het museum.
De film Stripshow 1850, gemaakt door de kunstenaars Paul en Menno de Nooijer, is onderdeel van de nieuwe opstelling in de Mode- en streekdrachtenzalen.

Mode- en streekdrachtenzalen. Foto Pim Top slideshow
Mode- en streekdrachtenzalen. Foto Pim Topslideshow