Onderwijs

De samenwerking met scholen in Zeeland heeft geleid tot projecten die echt betekenis hebben binnen het aangeboden curriculum van het onderwijs. Enkele voorbeelden: de CSW-gymnasiumdagen en de CKV-dagen. De gymnasiumleerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW) nemen voor een dag hun intrek in het Zeeuws Museum. Gedurende deze dag krijgen ze een training rondleiden, onderzoeken ze de collectie van het museum en geven ze aan het einde van de dag zelf een rondleiding voor hun klasgenoten, docenten en ouders. Ook de CKV-dag in samenwerking met studenten van de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam is een goed concept binnen deze context. Tijdens deze dag begeleiden de studenten leerlingen van de Rede uit Terneuzen en het Pontes Lyceum uit Goes. Dit jaar vond de CKV-dag voor de derde keer plaats. Zodoende wordt het een vast onderdeel binnen de programmering van de afdeling educatie.

In het kader van The Global Artefact cursus van de University College Roosevelt krijgen studenten de kans om op de werkvloer van het museum mee te lopen. Als onderdeel van de cursus wordt ook een openbare debatreeks georganiseerd met als doel de bezoekers een kijkje te geven achter de schermen van het museum en de daarbij behorende vraagstukken.

Het basisonderwijs heeft het museum veelvuldig bezocht, zowel tijdens projecten bij de tijdelijke tentoonstellingen als voor de vaste opstelling. De Algemene Basisschool Middelburg (ABS) tekende voor het derde jaar met het Zeeuws Museum een contract voor samenwerking binnen het project ZM in de School, een doorlopende leerlijn voor alle klassen van het basisonderwijs. Het docententeam, maar ook een groep vertelouders, wordt getraind en uitgebreid geïnformeerd over de inhoud van het project en de collectie van het museum. In de school draait het docententeam om toerbeurt een uitgebreid museumprogramma. Ouders worden hierbij ingezet als vertellers die zelfstandig voor kleine groepjes kinderen rondleidingen verzorgen in het museum. Het project vervangt diverse reguliere geschiedenislessen. Toch voldoet het onderwijs hiermee aan de richtlijnen van het Ministerie van Onderwijs.

Pontes Lyceum, Goes. Stoepkrijttekening slideshow
Pontes Lyceum, Goes. Stoepkrijttekeningslideshow