Publiek

Het museum zoekt naar wegen om het publiek te betrekken en te verbinden, deelt zijn kennis met de samenleving en biedt de bezoeker de mogelijkheid om kennis te delen met elkaar en het museum. Om de drempel te verlagen is de entree tot het museum een aantal keren per jaar gratis. Tijdens de Burenavond (gefinancierd door de BankGiro Loterij), het Museumweekend en de Open Monumentendagen worden vooral de Zeeuwen en de toeristen uit de directe omgeving uitgenodigd om te komen. Tijdens de openingen van nieuwe tentoonstellingen worden de directe relaties uitgenodigd en is de toegang tot het museum gratis.

Het museum werkt samen met politiek, toerisme, onderwijs, leden uit de museumbranche op lokaal, nationaal en internationaal niveau. In Zeeland wordt bijvoorbeeld samengewerkt met VVV Zeeland, de Tourist Shop Middelburg en de Vereniging van Zeeuwse Musea. Zo werd bijvoorbeeld door het Toeristisch Overleg Middelburg een gezamenlijke presentie op de Vakantiesalon in Antwerpen verzorgd.

Bij de tentoonstelling Hart voor Veere werd een arrangement ontwikkeld met een bezoek aan de tentoonstelling, de wandtapijten- en schilderijenzalen, een rondleiding door het stadje Veere en een high tea en bezichtiging van de collectie schilderijen in de Campveerse Toren. Dit arrangement werd onder andere opgenomen in de publicatie voor Museumkaarthouders van de Museumvereniging en had een grote toestroom van publiek tot gevolg. Verder ontwikkelde het museum een kortingsbon voor gasten van de B&B’s in Zeeland en werden er informatiemiddagen georganiseerd voor medewerkers van VVV’s, hotels en B&B’s.

Met de BankGiro Loterij, de Nationale Postcode Loterij en NS Eropuit, werden marketingacties opgezet. Klanten van openbare bibliotheken kregen korting op hun bibliotheekpassen. Diverse kortingsacties werden in tijdschriften en op verschillende websites gepubliceerd, zoals acties met de Zonnebloem, het Diabetes Fonds, de Dag van de Mantelzorg en Yoga by the Sea. Met het onderwijs waren er kortingsacties voor ouders. Maar ook met commerciële organisaties werden acties ontwikkeld zoals met COOP, ZLM Verzekeringen, Kruidvat en HEMA.

40.000ste bezoekers. Foto Leroy de Bruijn slideshow
40.000ste bezoekers. Foto Leroy de Bruijnslideshow