De afgelopen jaren heeft het Zeeuws Museum een koerswijziging ingezet met als doel het bereik van het museum zowel kwantitatief als kwalitatief te vergroten. Om dit te realiseren heeft het museum er voor gekozen om sterk in te zetten op een aansprekende programmering en mensen te binden aan het museum. Inmiddels mogen we concluderen dat de ingezette koers succesvol is. Ook in 2013 is het aantal bezoekers van het museum opnieuw met acht procent gestegen naar ruim 42.000. Een steeds groter deel daarvan is uit Zeeland afkomstig en het aantal herhalingsbezoeken stijgt gestaag. Mensen bezoeken het museum, maar het museum gaat ook op bezoek. Met collectie onder de arm bezoeken onze medewerkers beurzen en markten, scholen en verzorgingscentra in heel Zeeland. Deze aanpak is ontstaan vanuit de missie van het Zeeuws Museum: het Zeeuws Museum verbindt nieuwe generaties met het erfgoed van Zeeland. De collectie en de Zeeuwse cultuur bieden op verschillende niveaus aanknopingspunten voor huidige en toekomstige generaties om een duurzame verbinding met het erfgoed aan te gaan en zich er in te herkennen.

Het Zeeuws Museum bedient een breed publiek van inwoners en (buitenlandse) bezoekers van Zeeland. Binnen dat totale publiek is extra aandacht voor twee doelgroepen: jongeren en senioren. Jongeren zijn de toekomstige beheerders van het cultureel erfgoed. Maar ook zowel het algemene publiek als de Zeeuwse bevolking vergrijst. Senioren vormen daarom naast jongeren een belangrijke doelgroep. Het museum verbindt mensen en brengt ze met elkaar in gesprek. Het museum wil een centrum zijn waar omheen een netwerk ontstaat. Dat doet het onder meer door samen te werken met organisaties, gemeenschappen en groepen mensen (zowel in Zeeland als daarbuiten) en gezamenlijk belangstelling en publiek te genereren voor het museum.

Om inzichtelijk te maken wat het Zeeuws Museum nastreeft en wat zijn toegevoegde waarde is, presenteert het zijn kerntaken in drie clusters: Inspireren & Verwonderen, Bewaren & Verzamelen en Leren & Verbinden. Hoewel de clusters elk hun eigen toegevoegde waarde hebben, zijn deze ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als er niet wordt bewaard ontbreekt de grondstof voor het maken van presentaties. Als we nieuwe generaties niet met het erfgoed verbinden, zal het draagvlak in de samenleving om te bewaren op den duur verloren gaan. De toegevoegde waarde van het Zeeuws Museum voor de (Zeeuwse) samenleving komt daarnaast tot uitdrukking in een vierde element: Werk & Economie. De positieve invloed van het museum op zaken als vestigingsklimaat en werkgelegenheid en de aantrekkelijkheid van Zeeland voor het toerisme kunnen daarin worden benoemd.

Marjan Ruiter
Directeur Zeeuws Museum