Vrienden van het Zeeuws Museum

Beleid Vrienden

De resultaten van een in 2012 uitgevoerd onderzoek onder de Vrienden werden meegenomen in een nieuw beleidsplan. De actiepunten in 2013 waren:
Het vervullen van de ambassadeursrol van de Vriendenstichting.
Het leveren van een bijdrage aan de netwerkfunctie van het Zeeuws Museum.
Dit komt tot stand door gerichte publiciteit, een actieve rol van het bestuur van de Vrienden bij activiteiten van het museum en een actieve werving van nieuwe Vrienden. Het bevorderen van de netwerkfunctie houdt onder meer in dat samenwerking wordt gezocht met andere vriendenorganisaties. Dit leidde in 2013 tot een gezamenlijke activiteit met de Vrienden van het Museum De Schotse Huizen in Veere. Op 23 april bezochten Vrienden van het Noordbrabants Museum het Zeeuws Museum.

Activiteiten

Op zaterdag 23 maart werden voor de Vrienden rondleidingen georganiseerd tijdens de opening van de vernieuwde Mode- en streekdrachtenpresentatie. Naar aanleiding van de tentoonstelling Hart voor Veere werd op zaterdag 20 april een arrangement aangeboden in samenwerking met de Vrienden van Museum De Schotse Huizen. Voor de opening van de tentoonstelling Bescherm mij! werden de Vrienden uitgenodigd. Tijdens de Vriendenmiddag op 10 oktober werd bij de Mode- en streekdrachtenzalen door Karina Leijnse een Verhaal op zaal gehouden en gaf streekdrachtenexpert Jankees Goud een rondleiding. De Stichting Vrienden van het Zeeuws Museum gaf een bijdrage voor het vervoer van kinderen en jongeren in schoolverband naar het Zeeuws Museum. Het aantal Vrienden nam in het afgelopen jaar toe van 196 naar 204 personen. Er is er weer sprake van enige groei.

Bestuur Vrienden

Het bestuur kwam in 2013 negen keer bijeen. De vergaderingen werden bijgewoond door Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum. Mireille Mudde ondersteunde tijdelijk de werkzaamheden van de Vrienden en nam op 8 oktober afscheid. Haar rol werd overgenomen door Yvette Lardinois. Marjolijn Bergmann-van Leeuwen adviseerde het bestuur. Jaap Schoof nam als bestuurslid afscheid en werd opgevolgd door Jeanine Vandenbergh.

Aan het einde van het jaar was het bestuur als volgt samengesteld:

Ernst van der Hoop

voorzitter

Sari van Dixhoorn

secretaris

Gerard Slaghekke

penningmeester

Cora Jebbink

Klaas Delfsma

Jeanine Vandenbergh

lid

De Stichting Vrienden van het Zeeuws Museum is aangesloten bij de Nederlandse Federatie van Vrienden van Musea in Amsterdam.