Onderzoek

In het kader van een landelijk onderzoek heeft een onderzoeksteam van de Universiteit Leiden/Vrije Universiteit bestaande uit Ady Roxburgh, Stijn Heeren en Pim van Tendeloo de vroegmiddeleeuwse metaalvondsten onder de loep genomen. Met speciale scanapparatuur (X-Ray Fluorescence) zijn de objecten doorgelicht om de exacte samenstelling van de metalen vast te kunnen stellen. Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen van regionale verschillen en overeenkomsten voor wat betreft de metaalproductie in de vroege middeleeuwen.

In de reeks Reymerswale Lezingen, onderdeel van de tentoonstelling Tasten in het duister, is door historicus Albert Meijer een nieuw archiefstuk ontdekt waarin melding wordt gemaakt van de schilder Marinus Janszoon uit Reymerswale. Dit werpt een heel nieuw licht op het beeld van de kunstenaar die we steeds voor Marinus Claeszoon hebben gehouden. Meijer constateert op basis van de op het paneel afgebeelde documenten dat de voorstelling het tolkantoor van de stad Reimerswaal verbeeldt. Daarnaast heeft materiaal-technisch onderzoek (infraroodreflectografie) aangetoond dat er meerdere restauraties op het paneel zijn uitgevoerd, maar dat de onderste verflagen en spaarzame ondertekeningen een zeer vaardige en artistieke schildershand verraden.

Ten behoeve van zijn publicatie over voor-metrieke maten en gewichten in Zeeland heeft onderzoeker Bert Boonman de exacte inhoudsmaten opgemeten van vier maatbekers die zijn opgesteld in de Wonderkamers.

In het kader van een onderzoek naar Joseph Beuys heeft Roel Arkesteijn, conservator van Museum Het Domein, het archief van oud-directeur van het Zeeuws Museum Piet van Daalen geraadpleegd.

Ten behoeve van een artikel over Samuel van de Putte heeft auteur Andrey Vorfolomeev diens inktpotje bestudeerd.

De Provincie Zeeland heeft hun wandtapijtenarchief overgedragen aan het Zeeuws Museum. Rick van Os, student kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft tijdens een stage een start gemaakt met het herordenen van dit archief. Daarnaast heeft hij onderzoek gedaan naar de boorden van de Zeeuwse wandtapijten.

Stagiaire Liesbeth Visee, studente kunstgeschiedenis en geschiedenis aan de University College Roosevelt, heeft in het kader van voorbereidingen op de nieuwe geschiedenispresentatie onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het toerisme in Zeeland en naar de stillevenschilderkunst in Middelburg in de 17e en 18e eeuw. Daarnaast heeft ze zich verdiept in het toepassen van collectiewaarderingshulpmiddel 'Op de museale weegschaal'.

Voor het zesde jaar op rij komen een aantal (inter)nationale eerstejaarsstudenten van het Fashion Institute uit Amsterdam naar het Zeeuws Museum om in het textieldepot onderzoek te doen naar de textielcollectie. De studenten bestuderen een zelf uitgekozen historisch kledingstuk, welk later in het jaar de inspiratie vormt voor een eigen ontwerp, dat gepresenteerd wordt tijdens de FashionWeek Nederland in Amsterdam.

Liza van der Heijden bezoekt met een aantal collega’s van de Stichting De Zeeuwse Streekdrachten regelmatig het textieldepot om voor hun patronenboek (in wording) verschillende streekdrachtkostuums te bestuderen.

Op verzoek van het Zeeuws Museum heeft kunsthistoricus Jim van der Meer Mohr de schilderijencollectie van het Zeeuws Museum aan een survey onderworpen voor wat betreft haar kunsthistorische waarde. De onderzoeksresultaten vormen de basis voor toekomstige verdiepende onderzoeken naar deze collectie.

Modeontwerper Antoine Peters heeft in het kader van het project HANDWERK in het textieldepot onderzoek gedaan naar diverse gevouwen jakken uit de Zeeuwse streekdrachten.

Eveneens in het kader van het project HANDWERK heeft tentoonstellingsmaker Karina Leijnse diverse presentaties verzorgd voor studenten Meesteropleiding Coupeur, zowel bij de opleiding in Amsterdam als in het Zeeuws Museum. De onderwerpen die zij heeft behandeld zijn het Zeeuws Museum, de streekdrachtencollectie in het algemeen, het Walchers vrouwenjak (met medewerking van mevrouw M. Vos), het Walchers mannenkostuum en Zeeuwse mutsen (in samenwerking met streekdrachtenexpert Jankees Goud).

In het kader van de voorbereiding op een internationale publicatie getiteld ‘Collecting in the South Sea: the Voyage of Bruni d’Entrecasteaux, 1791-1794’ (red. Bronwen Douglas, Billie Lythberg en Wonu Veys) heeft Zeeuws Museum conservator Caroline van Santen in april deelgenomen aan een workshop in Leiden. Het boek wordt ondersteund door twee onderzoeksprojecten van het Museum of Archaeology and Anthropology in Cambridge: ‘Artefacts of Encounter’ en ‘Pacific Presences’.

Op de American Indian Workshop in Leiden heeft conservator Caroline van Santen een presentatie gegeven met als titel 'Colonial Collecting: the Sprenger Collection'. Hierin presenteerde zij aan een internationaal publiek de door Meinard Sprenger verzamelde genootschapscollectie.

Voor de publicatie 'Dutch Art in Detail. Kunstwerken uit zeven eeuwen' heeft conservator Caroline van Santen een bijdrage geschreven over het Zeeuwse wandtapijt 'Slag bij Rammekens'.

Handwerk. Studenten Meesteropleiding Coupeur krijgen les van mevrouw Vos. Still. Foto Urbi et Orbi slideshow
Handwerk. Studenten Meesteropleiding Coupeur krijgen les van mevrouw Vos. Still. Foto Urbi et Orbislideshow