Aankopen

Van Maarten Vanden Eynde zijn twee werken aangekocht voor de collectie. Als verwijzing naar de ark van Noach heeft de kunstenaar een prauw gemaakt, gevuld met objecten in paren. 'The Other Side, 2014 A.D.' vormt niet alleen een volmaakte spiegel, maar weerspiegelt tegelijkertijd de overblijfselen van een 20e-eeuws mensenleven. 'IKEA Vase, 2010 A.D.' vormt een aanwinst voor de archeologische collectie van het Zeeuws Museum. Het werk wijst op humoristische wijze op het gevaar van restauratie, op het moment dat er nog maar weinig van een origineel is overgebleven.

Het project HANDWERK heeft gezorgd voor een hernieuwde interesse in de Zeeuwse volkskunst. De werken van Jan de Prentenknipper 'Stuk des Verbonds' en 'De liefde is de eerste wet' zijn hiervan een uitermate sprekend voorbeeld. Het Zeeuws Museum is daarom zeer verheugd over het feit dat het twee werken van deze volkskunstenaar heeft kunnen verwerven, aangezien hij nog niet in de museumcollectie was vertegenwoordigd.

Elisabeth van der Helm, Zeeuwse kap, Amsterdam, 2014

Jan Heyse, Portret van Mies Heyse, 1918 (tekening)

Jan Heyse, Portret van een man (linoleumsnede)

Vier snoeren bloedkoralen aan gouden slot, Axelse dracht

Loek Grootjans, Driedelig wollen kostuum, 2003

Twee altaarvleugels van een triptiek afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen, 1575, Brugse School

Jos de Putter, Zeeuwse Klei, 2013 (film)

Alle aankopen zijn gedaan met steun van de BankGiro Loterij.

Maarten Vanden Eynde. 'The Other Side, 2014 A.D.'. Foto Pim Top. Aangekocht met steun van de BankGiro Loterij slideshow
Maarten Vanden Eynde. 'The Other Side, 2014 A.D.'. Foto Pim Top. Aangekocht met steun van de BankGiro Loterijslideshow