Behoud & Beheer

In 2014 hebben drie collectieonderdelen, namelijk de collectie Bert Bakker, de Zeeuwse wandtapijten en het Van Reymerswale-paneel nadere aandacht gekregen. Daarnaast is het conserveringsplan geüpdatet en zijn er voorbereidingen getroffen voor een aantal conserverings- en restauratieprojecten. Deze zullen in 2015 worden uitgevoerd met het oog op de herinrichting van de vaste geschiedenispresentatie.

Naar aanleiding van het aflopen van de tentoonstelling Hart voor Veere zijn alle werken uit de collectie Bert Bakker schoongemaakt en geconserveerd. Verder zijn de werken waarvoor dat nog niet het geval was, van een veilig ophangsysteem voorzien en in het schilderijendepot opgehangen.

Medewerkers van ICAT Textielrestauratie hebben de Zeeuwse wandtapijten een onderhoudsbeurt gegeven. De tapijten zijn volledig schoongemaakt en er zijn enkele kleine restauraties uitgevoerd.

Voor de tentoonstelling Tasten in het duister zijn de losse planken van het paneelschilderij De Roeping van Mattheüs, aan elkaar bevestigd door restauratoren van de Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL). Dit paneel wordt toegeschreven aan Marinus van Reymerswale. Het proces is gefilmd door kunstenaar Zachary Formwalt voor zijn videowerk 'Working on the Cut, 2014'.

Voor de nieuwe presentatie in de Mode- en streekdrachtenzalen heeft streekdrachtdeskundige Jankees Goud een aantal Zeeuwse mutsen schoongemaakt en vervolgens opnieuw opgemaakt.

Na een langdurige bruikleenperiode keren in november de twee vroegmiddeleeuwse grafkisten uit de Grote of Sint Nicolaaskerk in Brouwershaven weer terug in het depot. Een mogelijke conservering en restauratie worden onderzocht.

Voor de tentoonstelling Bescherm mij! heeft juwelier Piet Minderhoud negen sieraden gerestaureerd.

De Roeping van Mattheüs (infraroodreflectografie). Foto Adri Verburg slideshow
De Roeping van Mattheüs (infraroodreflectografie). Foto Adri Verburgslideshow
De Roeping van Mattheüs (infraroodreflectografie). Foto Adri Verburgslideshow
De Roeping van Mattheüs (infraroodreflectografie). Foto Adri Verburg