Bescherm mij!
Kleding en accessoires voor
lichaam en ziel

Wat is er universeler dan het begrip bescherming? Altijd en overal heeft de mens behoefte aan bescherming, tegen het klimaat maar ook tegen boze geesten en andere kwade invloeden van buitenaf. In de tentoonstelling Bescherm mij! Kleding en accessoires voor lichaam en ziel presenteert het museum een gevarieerde selectie etnografica, streekdracht en mode, die dienen ter bescherming.

Thema’s

In een kleurrijke setting zijn uiteenlopende objecten gepresenteerd binnen drie thema’s: fysieke, sociale en spirituele bescherming. Ze worden vanuit een etnografische en een (kostuum)historische kant belicht èn spelen in op de actualiteit.

Hedendaagse vormgevers

Naast etnografische en historische stukken uit de collectie van het Zeeuws Museum zijn veel hedendaagse ontwerpen in de tentoonstelling opgenomen. Er is werk te zien van het spraakmakende duo Karssenberg & Greidanus, Antoine Peters, Sarena Huizinga en Eefje Sandmann. Uit de collecties van het ModeMuseum Provincie Antwerpen (MoMu) en het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch (SM'S) zijn ontwerpen te zien van onder andere Maison Martin Margiela, Stephen Jones, Veronique Branquinho, A.F. Vandevorst, Olivier Theijskens en Atelier Ted Noten. Verder wordt werk van Studio Bertjan Pot en Karin Herwegh getoond.

Extra’s

Ter gelegenheid van de tentoonstelling maakt Karin Herwegh speciaal voor het Zeeuws Museum een viertal amuletpoppetjes in beperkte oplage. Ze zijn gedurende de tentoonstelling verkrijgbaar in de ZM Shop. Bij de tentoonstelling verschijnt een bookazine en een korte documentaire van Victor Vroegindeweij. Een aantal mensen, waaronder predikant Wim Jansen en filosoof Henk Oosterling, vertellen daarin over de beschermende werking van kleding en accessoires, al dan niet gebaseerd op (bij)geloof.

Campagneposter Bescherm mij! Ontwerp Glamcult Studio slideshow
Campagneposter Bescherm mij! Ontwerp Glamcult Studioslideshow