Bewaren & Verzamelen

Het Zeeuws Museum bewaart en verzamelt Zeeuws cultureel erfgoed voor toekomstige generaties. Het museum gebruikt de collectie als grondstof om te Inspireren & Verwonderen en te Leren & Verbinden. Om dit mogelijk te maken wordt er doorlopend aan de collectie gewerkt. Enerzijds om deze in een zo goed mogelijke conditie te behouden of te laten behandelen, zodat deze daadwerkelijk in een presentatie kan worden gebruikt. Anderzijds door onderzoek aan de collectie te laten uitvoeren en ook zelf nader onderzoek te doen, bijvoorbeeld naar oude technieken zoals in het project HANDWERK. Hierin wordt ambachtelijke kennis geborgd en doorgegeven aan de ambachtsbeoefenaars van de toekomst. Op deze wijze komen nieuwe verhalen en informatie over de objecten beschikbaar. En soms zijn die nieuwe verhalen dus eigenlijk meer oude, bijna vergeten, verhalen.

Nieuwe collectiestukken vormen vaak aanvullingen op oude stukken. Of het nu gaat om nieuw werk van hedendaagse kunstenaars, gemaakt in opdracht van het Zeeuws Museum voor de tentoonstelling Tasten in het duister, of om de 19e-eeuwse Zuid-Bevelandse streekdrachtstukken afkomstig van een naar Canada geƫmigreerde familie.