In 2014 is een stappenplan opgesteld om het Zeeuws Museum te ontwikkelen tot culturele onderneming. Als eerste actiepunt is daarvoor de missie van het museum aangescherpt tot "het verbinden van nieuwe generaties met het erfgoed van Zeeland".
De museumorganisatie zet zich op een (financieel) duurzame wijze in om de culturele missie te realiseren. Dit gaat samen met het optimaliseren van de eigen inkomsten en de bereidheid om risico's te nemen om de doelstellingen te realiseren. Van belang hierbij is dat meetbare doelen op artistiek, maatschappelijk en financieel gebied zijn benoemd en dat prestaties worden gemeten en geëvalueerd. In 2015 zal het plan worden uitgewerkt tot een ondernemingsplan. Met behulp van sociale innovatie zal de gehele organisatie hierbij betrokken worden.
Organisatie
Het Zeeuws Museum heeft een organisatiestructuur met een directeur-bestuurder en Raad van Toezicht. In 2014 zijn trainingen gevolgd en is deskundigheid ingehuurd op het gebied van onder andere sponsorwerving, digitale strategie en cultureel ondernemerschap. Met behulp hiervan kan de museumorganisatie zich verder professionaliseren. Na vertrek van de conservator is de taakverdeling binnen de afdeling tentoonstellingen en collecties herzien, waarbij rekening is gehouden met de competenties van het team en de behoefte van de organisatie aan meer flexibiliteit.
Zeeuws Museum Zakelijk
Na een pilot met zakelijke sponsoring is in 2014 een nieuw netwerk gestart: Zeeuws Museum Zakelijk. Met dit netwerk wil het Zeeuws Museum een community vormen van maatschappelijk betrokken ondernemers die geïnteresseerd zijn in de Zeeuwse cultuur. Het netwerk zal financieel bijdragen aan activiteiten van het Zeeuws Museum. In november werd de eerste netwerkbijeenkomst door 42 ondernemers bezocht. Bij deze bijeenkomst waren ook de leden van de Zeeuwse Connectie uitgenodigd en werd het project Zeeuws Museum in de School gepresenteerd. Eind 2014 had Zeeuws Museum Zakelijk 14 leden. In 2015 wordt de wervingscampagne vervolgd.
Raad van Toezicht
Vanaf 1 januari is Jolanda van Koeveringe voorzitter van de Raad van Toezicht. Per 1 april 2014 is Mirjam van Zuilen toegetreden tot de Raad van Toezicht.
Jolanda van Koeveringe
voorzitter
Advocaat/partner Justion Advocaten
Nevenfuncties:
– Lid Raad van Toezicht Orde van Advocaten in arrondissement Middelburg
– Bestuurslid Stichting Zeeuwse Meesters
– Lid Raad van Toezicht Stichting Zeeland Sport & Leisure
Huib Zuidervaart
secretaris en lid op voordracht van het KZGW
Wetenschapshistoricus
Nevenfuncties:
– Eindredacteur Studium: Belgisch-Nederlands kwartaaltijdschrift voor Wetenschaps- en Universiteitsgeschiedenis / Revue d’Histoire des Sciences et des Universités
– Secretaris KNAW-commissie Wetenschapsgeschiedenis
Dianne Hoogstrate
lid
Cultuurwetenschapper, directeur/eigenaar Hoogstrate CV
Coen van der Wel
lid (financiële commissie)
CFO Roompot Vakanties
Bob Crezee
lid (financiële commissie)
Senior docent management en studentendecaan, Reinwardt Academie
Nevenfuncties:
– Lid Adviescommissie Museumregister
– Vertrouwenspersoon Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Carin Reinders
lid
Directeur-bestuurder CODA, Apeldoorn
Nevenfuncties:
– Voorzitter Raad van Toezicht Mode met een Missie, Arnhem
– Voorzitter Adviescommissie Kunst & Cultuur, Provincie Drenthe
– Voorzitter Stichting Projectkoren Zutphen
Mirjam van Zuilen
lid
Directeur Corporate Communicatie & Public Affairs DELTA N.V., Middelburg
Nevenfuncties:
– Lid Raad van Toezicht Kinderopvang Zeeuws Vlaanderen
– Lid Raad van Toezicht Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking ROOS
– Lid Raad van Toezicht Omroep Zeeland
– Lid Raad van Toezicht Stichting Zeeland Sport & Leisure
Medewerkers
Mike van den Berge
– suppoost
Leroy de Bruijn
– suppoost
Ina Dellebeke
– medewerker registratie
Marcel de Dreu
– suppoost
Dineke Joziasse
– secretaresse
Shananda Kieboom
– suppoost
Raymond van Kralingen
– suppoost
Yvette Lardinois
– communicatie en marketing
Ron Leeuwenburg
– depotbeheerder / technisch medewerker collectie
Karina Leijnse
– collectiebeheerder / tentoonstellingsmaker
Nathalie van Ooijen
– office manager / (project)-secretaresse
Cindy van Oorschot
– medewerker secretariaat
Linda Planteydt
– medewerker P&O (gedetacheerd vanuit Zeeuwse Bibliotheek)
Maaike Ritsema
– communicatie en marketing
Marleen Rozenbrand
– educatie
Marjan Ruiter
– directeur
Caroline van Santen
– conservator
Henk Scheffer
– gebouwbeheer (gedetacheerd vanuit Koch Adviesgroep)
Wendy Steunebrink
– financiële administratie
Wouter Storm
– projectcoördinator (freelance)
Claudia Urru
– hoofd bedrijfsvoering
Romeo Vermuë
– suppoost
Ivo van Werkhoven
– tentoonstellingsmaker
Dorine Zelders
– educatie
Els van Zweeden
– floormanager
Tijdelijke medewerkers (freelance)
Jessica van Dierendonck
– promotie/educatie
Nanda Runge
– collectie
Jenny Schroevers
– activiteiten
Ellen Verhofstad
– sponsoring
Rondleiders/museumdocenten
Jessica van Dierendonck
Vicky Haverkate
Ad van der Jagt
Karin Kappert
Sanne Knol
Ada Lilipaly
Maria de Milliano
Evelijn Schaalje
Betsy Schilperoord
Johanna Schroevers
Andrien Smeels
Sabine de Swart
Inge Zwart
Stagiairs
Natascha Linssen
Barbara Lodder
Rick van Os
Liesbeth Visee
Vrijwilligers
Ina van Asperen
Jan Piet Bekker
Marja Boland
Gery Boneschansker
Anita Bornkamp
Ger Bosselaar
Mark Bosselaers
Loes van Boven
Joanna de Buck
Mia Elmont
Aagje Feldbrugge
Marianne Gossije
Wietske Habets
Gerard Heerebout
Katie Heyning
Cora Jebbink
Bart de Jong
Marijke Kieboom
Rinie Kloosterman
Ria Kruse
Kerstin Martens
Freddy van Nieulande
Caroline Pijnenburg
Riet Plantefeber
Ineke Raas
Corry Rasenberg
Janet van Renterghem
Annie Schuringa
Mira de Vries
Elsa Westland