Inspireren & Verwonderen

Het Zeeuws Museum inspireert en verwondert het publiek met een verrassend en onverwacht beeld van het Zeeuwse verleden én het Zeeland van nu en de toekomst. Het museum positioneert het Zeeuws cultureel erfgoed in de wereld.

Een bezoek aan het Zeeuws Museum is voor zowel de inwoners als de bezoekers van Zeeland een bijzondere ervaring en biedt hen (een moment van) ontspanning en reflectie. Het Zeeuws Museum inspireert bezoekers en prikkelt hun verbeeldingskracht. De verhalen bij de objecten geven aanleiding tot nieuwe inzichten en stimuleren creativiteit.

Het Zeeuws Museum bedient een breed publiek van inwoners en (buitenlandse) bezoekers van Zeeland. Binnen dit totale publiek wordt extra aandacht geschonken aan twee doelgroepen: jongeren en senioren. In 2014 presenteert het museum de tentoonstelling Tasten in het duister. Hoe een verloren Van Reymerswale wordt herontdekt. In het najaar is het meerjarige project HANDWERK van start gegaan. Hiervoor zijn de Mode- en streekdrachtenzalen deels heringericht.

Tentoonstellingen

In 2014 zijn de volgende tentoonstellingen gepresenteerd in het Zeeuws Museum:

8 juni 2013 t/m 9 maart 2014 Bescherm mij! Kleding en accessoires voor lichaam en ziel.

15 september 2013 t/m 9 november 2014 Eilanden, filmproject: Retour (Hanro Smitsman), Land van Verandering (Nina Spiering en Mirka Duijn) en Zeeuwse Klei (Jos de Putter).

29 maart 2014 t/m 1 maart 2015 Tasten in het duister. Hoe een verloren Van Reymerswale wordt herontdekt.

Vanaf 22 november 2014 HANDWERK. Met medewerking van Antoine Peters, Meesteropleiding Coupeur en Mevrouw Vos.

Foto Anda van Riet