Leren & Verbinden

De huidige maatschappij vraagt om een nieuwe invulling van het begrip museum. Daarbij is het museum steeds meer een middel om mensen te verleiden tot interesse in hun geschiedenis, in hun cultureel erfgoed. Het museum zoekt de dialoog met het publiek en stelt zich niet op als alwetende expert. Het museum biedt context en verrassende invalshoeken en stimuleert hiermee het maatschappelijk debat over actuele onderwerpen. Het vraagt van zijn bezoekers een actieve rol en maakt een museumbezoek zo tot een inspirerende ervaring.

Het museum stelt zich ten doel kennis en ervaring op een interactieve wijze te delen. Als een van de speerpunten van het museum richt educatie zich zowel op jongeren (in én buiten schoolverband) als op volwassenen. Aanbod op maat is er voor beide doelgroepen. De programma’s, activiteiten en projecten van de afdeling educatie zijn allemaal eigen initiatieven die vrijwel zonder uitzondering voortkomen uit gepeilde behoeften. De afdeling streeft ernaar te programmeren vanuit de bezoeker (van klein tot groot). Zowel bij ontwerp als uitvoering wordt vaak samengewerkt met andere partijen zoals onderwijs, culturele en maatschappelijke instellingen, kunstenaars en het bedrijfsleven. Het museum is hierin een verbindende factor.

Nieuwe samenwerkingen ontstaan veelal vanuit het sociale domein en zorgen zo voor nieuwe stakeholders. Deze belanghebbenden leren op hun beurt het museum op een nieuwe manier naar zijn rol te kijken binnen de maatschappij en zijn mogelijke betekenis op gemeentelijk en provinciaal niveau.

Leren van en verbinden met een nieuwe stakeholder: de zorg

Het project Huis van Herinnering richt zich op het verzamelen van kennis over het Zeeuws verleden bij ouderen. Deze ouderen, afkomstig uit zorgcentra, worden bevraagd over hun kennis, ervaring en herinnering van het verleden. De voorwerpen uit de museale collectie zijn hiervoor het uitgangspunt. Ouderen, afkomstig uit de zorgcentra van SVRZ, worden in het museum bevraagd over hun verleden door jongeren (bij voorkeur VMBO-leerlingen). Op deze wijze ontstaat een uitwisseling van informatie en verbinding tussen generaties.

Het Zeeuws Museum en SVRZ streven naar een zeer persoonlijk programma, waarbij de oudere Zeeuw aangesproken wordt op zijn kennis van vroeger maar ook alle ruimte krijgt verhalen te vertellen en herinneringen tot leven te brengen. Als de gesprekken nieuwe kennis of onbekende verhalen opleveren over de collectie, worden deze vastgelegd op film en toegankelijk gemaakt voor het publiek, bijvoorbeeld via de mediatheek van het museum en de sociale media. Zo leveren de ouderen tevens een wezenlijke bijdrage aan de ontsluiting van de collectie van het Zeeuws Museum. Verhalen van toen bewaren we samen voor later.

Dankzij dit project hebben veel zorginstellingen zich het afgelopen jaar bij het Zeeuws Museum gemeld voor deelname en heeft het netwerk van het museum zich substantieel vergroot.

Eind december startte het Zeeuws Museum met de voorbereidingen voor het nieuwe programma Onvergetelijk Zeeuws Museum. Hierin worden rondleidingen aangeboden voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Op een interactieve manier kijken naar kunst biedt mensen die te maken hebben met dementie de mogelijkheid om zich te uiten. De focus ligt op het positieve, creatieve en inspirerende, niet op de ziekte. Het programma wordt in januari en februari 2015 geïmplementeerd en vanaf april 2015 is het programma beschikbaar voor publiek.

Onvergetelijk Zeeuws Museum wordt gerealiseerd in samenwerking met het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven. Het Van Abbemuseum en het Stedelijk Museum hebben deze aanpak in Nederland geïntroduceerd.

Mevrouw Vos met student Meesteropleiding Coupeur. Foto Urbi et Orbi