Onderwijs

Net als afgelopen jaren biedt het Zeeuws Museum voor het onderwijs een vraaggericht aanbod, waarbij de collectie in de vaste presentatie en de tentoonstellingen het vertrekpunt zijn. Programma’s worden op verzoek gemaakt en samen met het onderwijs ontwikkeld. Dit biedt docenten in zowel basis- als voortgezet onderwijs de mogelijkheid hun leerlingen een lesstof vervangend alternatief aan te bieden. Dit gaat niet alleen op voor kunst en cultuur, maar ook voor rekenen, taal, geschiedenis en aardrijkskunde. Hierdoor worden meerdere leerdoelen gerealiseerd en is de cultuureducatie die we bieden vakoverstijgend.

Zeeuws Museum in de school

Docenten krijgen van het Zeeuws Museum de mogelijkheid om leerlingen letterlijk in contact te brengen met het Zeeuws cultureel erfgoed. Het museum biedt daarvoor een vakoverstijgende doorgaande ontwikkellijn waarbij originele collectiestukken (die ook in het museum te zien zijn) in de klas worden gebruikt.

In 2014 publiceerde de minister de beleidsnota Cultuureducatie met kwaliteit. Deze nota vraagt de scholen een kwaliteitsslag te maken op het gebied van cultuureducatie. Het Zeeuws Museum kan met het aanbod Zeeuws Museum in de School de onderwijsinstellingen een gedifferentieerd aanbod bieden op drie verschillende niveaus.

Internationaal kreeg het museum waardering voor dit project. Het wist een nominatie binnen te slepen voor de Europese Children in Museums Award.

Samenwerking met docenten

De programma’s, activiteiten en projecten van de afdeling educatie zijn allemaal geïnitieerd op grond van wensen en behoeften van de doelgroep, kinderen en jongeren die het museum bezoeken en op verzoek van docenten. Een opvallende en zeer wenselijke ontwikkeling is dat veel van de schoolbezoeken aan het museum in 2014 worden ingevuld én uitgevoerd met de (vak)docenten. Een andere opmerkelijke ontwikkeling is dat ook docenten uit andere vakgebieden dan het kunstendomein het museum weten te vinden voor lesvervangende opdrachten zowel in het museum als op school. Enkele prikkelende voorbeelden:

de Gymnasiumdagen met het Calvijn College in Goes en de CSW in Middelburg. Hierbij combineren leerlingen van het VWO lessen geschiedenis, Latijn en Grieks met vaardigheden als zelf onderzoek doen en presenteren;
de Generatiedag in samenwerking met de Rede in Terneuzen. Een bijzonder evenement waar VMBO-leerlingen in het kader van Huis van Herinnering hun opa’s en oma’s meebrachten naar het museum, waar ze samen tekenden en elkaar verhalen vertelden bij de collectie;
het portrettenproject, ontwikkeld samen met de docent Nederlands van het Scheldemond College uit Vlissingen. Leerlingen keken met museumdocenten naar de portretten in het museum en schreven vervolgens een imaginair verhaal over de afgebeelde persoon. Tijdens vertelsessies in het museum droegen de leerlingen hun verhalen voor aan publiek, dat beoordeelde wie het beste, gekste, grappigste of ontroerendste verhaal had geschreven.

Kinderkunstweek

Het programma in het Zeeuws Museum in het kader van de Kinderkunstweek was een groot succes. Het Zeeuws Museum bood een gedifferentieerd programma voor onder-, midden- en bovenbouw over het thema architectuur met als titel Middeleeuwen en torens. Ruim 1.500 kinderen bezochten in schoolverband of in hun vrije tijd het museum.

Kinderkunstweek. Foto Anda van Riet slideshow
Kinderkunstweek. Foto Anda van Rietslideshow