Publiek

Het Zeeuws Museum benadert actief zijn bezoekers zowel binnen als buiten de muren van het museum als ook online. Op beurzen en markten werd in prachtig vormgegeven kramen informatie gegeven over het museum, de tentoonstellingen, de (educatieve) programma’s en projecten.

Aan het begin van het jaar stond het museum in Antwerpen op de Vakantiesalon, georganiseerd in samenwerking met de gemeente Middelburg en de toeristische branche in Middelburg. In augustus nam het museum deel aan de UITmarkt in Amsterdam, de jaarlijkse aftrap van het Nederlandse culturele seizoen waar Nederlandse musea zich met steun van de BankGiro Loterij presenteerden. Het museum was ook vertegenwoordigd op de UIT!Cultuurmarkt in Middelburg, evenals op de (jaar)markten in Veere, Domburg, Oost-Kapelle, Arnemuiden, Burgh-Haamstede, Dreischor, Groede en op het Abdijplein in Middelburg. Op de Scaldis Fair begin november in Goes was het Zeeuws Museum actief met een combinatie van museumpromotie en collectie-informatie. Bezoekers konden hier in de HANDWERKplaats deelnemen aan een workshop Kappen Vouwen, en na afloop de gevouwen Zeeuwse kap van papier meenemen. De week na de opening van HANDWERK stond het museum op de Margriet Fair in Utrecht met een kraam en een workshop Zeeuwse Knop. Eind November tenslotte was het museum met collectie en project HANDWERK vertegenwoordigd op de beurs Meesterlijk Design en Ambacht in de Westergasfabriek te Amsterdam.

Marketing

Ter ondersteuning van de nieuwe missie om "nieuwe generaties [te] verbinden met het erfgoed van Zeeland" heeft het museum de strategie voor communicatie en marketing verder ontwikkeld. Zo was het museum het afgelopen jaar meer aanwezig bij publieksevenementen, waar een combinatie van promotie en verkoop van in eigen beheer ontwikkelde producten alsmede het tonen van collectie een goed uitgangspunt bleek te zijn. De stands van het museum werden goed bezocht. Soms kon zelfs gebruik gemaakt worden van extra free publicity, zoals in het voorbeeld van Margriet, waarin vanwege deelname aan de Margriet Fair het museum ruim aandacht kreeg.

De zomeractie met flyers was eveneens een succesvol marketingmiddel. Het resultaat was een veel hoger bezoekersaantal in de maanden juli en augustus dan in de afgelopen jaren.

Voor de promotie van het project HANDWERK werd vanaf eind november een leegstaand winkelpand in het centrum van Middelburg ingericht als Pop-up store met campagnefoto’s en informatie over het project. Ook is voor HANDWERK een arrangement ontwikkeld waar men zelf mee aan de slag kan.

Lokaal, nationaal en internationaal wordt er samengewerkt met politiek, onderwijs, ontwerpers en kunstenaars, musea, fondsen, VVV’s en de Touristshop. Het museum ontwikkelt steeds meer activiteiten samen met de toeristische branche en richt zich ook meer op de zakelijke markt.

Kortingsacties werden opgezet in samenwerking met onder andere de BankGiro Loterij, de Vriendenloterij, de Nationale Postcode Loterij, Margriet, KRO Magazine, de Touristshop en de NS. Verder geeft het museum korting met onder andere Museumkaart, Zeelandpas, Biebpas en Cultuurkaart.

Het Zeeuws Museum biedt meerdere malen per jaar gratis toegang: tijdens de Burenavond (gefinancierd door de BankGiro Loterij), Museumweekend, Open Monumentendagen en tijdens de openingen van nieuwe tentoonstellingen. Op deze dagen ligt het bezoekersaantal hoog. Publiek wordt door aankondigingen in de pers, diverse social mediakanalen, website en nieuwsbrief op de hoogte gesteld van de activiteiten.

Pers

Het afgelopen jaar verstuurden we digitaal persberichten, uitnodigingen en nieuwsbrieven naar specifieke doelgroepen. In de diverse media kwam het Zeeuws Museum regelmatig aan bod, niet alleen met korte aankondigingen van activiteiten maar ook met meer uitgebreide items. Van vraaggesprek op radio tot cover van tijdschrift. Zo was er op de radio bij BNR Nieuwsradio een live huiskamergesprek met Marjan Ruiter; bij NCRV Radio Plein 5 een live vraaggesprek met Yvette Lardinois; bij RTL 4 Koffietijd! tweemaal aandacht voor activiteiten van het museum en bij Omroep Zeeland (radio en televisie) diverse malen aandacht voor de activiteiten.

Diverse (kunst en cultuur)blogs besteedden aandacht aan het museum. De regionale pers schreef regelmatig over tentoonstellingen, activiteiten en onderwerpen als de donatie van de BankGiro Loterij, de zakelijke vrienden, de Abdijrondleidingen (georganiseerd in samenwerking met de VVV), de Stadsfeesten, de Nacht van de Nacht, het VOLkoren festival, het Huis van Herinnering, de Genootschapsdag en Zeeuwse Ankers.

Publicaties verschenen in onder andere de volgende tijdschriften: Margriet, Flair, AVRO Bode, Mikro Gids, NCRV-gids, Origine, Museumtijdschrift, Weven, Roots, Rekels en Zeeland. Het Museumcafé stond in de Marie Claire.

Publieksonderzoek

Sinds de heropening in 2007 neemt het museum deel aan het publieksonderzoek MuseumMonitor van TNS NIPO. De resultaten worden gebruikt voor de optimalisering van activiteiten, communicatie, marketing en bedrijfsvoering. In de kerstvakantie heeft het museum deelgenomen aan de actie museuminspecteurs, georganiseerd door Museumvereniging en Museumkids.nl.

Uitreiking cheque tijdens Goed Geld Gala BankGiro Loterij. VLNR: Yvette Lardinois communicatie en marketing Zeeuws Museum, Michiel Verboven managing director BankGiro Loterij, Marjan Ruiter directeur Zeeuws Museum. Foto Roy Beusker slideshow
Uitreiking cheque tijdens Goed Geld Gala BankGiro Loterij. VLNR: Yvette Lardinois communicatie en marketing Zeeuws Museum, Michiel Verboven managing director BankGiro Loterij, Marjan Ruiter directeur Zeeuws Museum. Foto Roy Beuskerslideshow