Land van Verandering
en Zeeuwse Klei

Het Zeeuws Museum heeft de regisseurs Hanro Smitsman, het duo Nina Spiering / Mirka Duijn en Jos de Putter gevraagd een film voor het museum te maken. Dit heeft geresulteerd in de korte speelfilm Retour (Hanro Smitsman, 15 minuten), de documentaire Land van Verandering (Nina Spiering en Mirka Duijn, 30 minuten) en de installatie Zeeuwse Klei (Jos de Putter, 4 uur). Op 15 september 2013 beleefden zij hun wereldpremière tijdens het Film by the Sea festival in Vlissingen. De films vloeien voort uit het project Eilanden dat het museum in 2011 is gestart. Het Zeeuws Museum bestaat dan vijftig jaar en viert dit jubileum met een uitgebreide programmering. Eilanden deed een jaar lang een grootschalige oproep aan inwoners en bezoekers van Zeeland om een filmpje te maken met het antwoord op de vraag ‘Wat wil jij bewaren?’ Doel van het project is om de hedendaagse cultuur van Zeeland vast te leggen voor de toekomst. Het Zeeuws Museum heeft vervolgens de regisseurs gevraagd een film te maken waarbij ze zich laten inspireren door de ruim 1.000 filmpjes die zijn ingezonden.

Campagneposter Eilanden. Ontwerp Studio Spass slideshow
Campagneposter Eilanden. Ontwerp Studio Spassslideshow