Samenwerking

Naast de eerder genoemde samenwerkingen met zorginstellingen zoekt het museum samenwerking op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau. Voorbeelden hiervan zijn activiteiten in het kader van de viering van 200 jaar Zeeland, de Middelburgse Stadsfeesten, de Nacht van de Nacht, het nationale Weekend van de Wetenschap en de Nationale Herdenking Afschaffing Slavenhandel.

De Kracht van het Verhaal

Het Zeeuws Museum en Kalebas Produkties presenteerden dit jaar een aantal voorstellingen en activiteiten in het kader van de nationale herdenking van de slavenhandel. In 2014 is het 200 jaar geleden dat slavenhandel in Nederland werd afgeschaft. Op 14 juni, tijdens de Nationale Herdenking Afschaffing Slavenhandel en de Stadsfeesten in Middelburg, ging het project feestelijk van start met een voorstelling op het Abdijplein in Middelburg. Onder de titel De Kracht van het Verhaal vonden er vanaf dat moment op allerlei locaties in Zeeland stand-up storytelling, huiskamer-events en verteltrainingen plaats, waarin onze link met het slavernijverleden centraal staat.

Nacht van de Nacht

Nacht van de Nacht (N8vdN8) is een landelijk initiatief waarbij op honderden plaatsen in Nederland activiteiten worden georganiseerd die de schoonheid van echte duisternis benadrukken. Nacht van de Nacht wil mensen bewust maken van lichtvervuiling en van de mogelijkheden om dit terug te dringen.

Sinds een aantal jaren is ook Middelburg actief deelnemer aan dit initiatief. Voorgaande jaren groeide het evenement al uit tot iets heel moois, maar de nacht van 2014 was grootser dan ooit te voren. Dankzij een unieke samenwerking tussen diverse organisaties en bedrijven groeit Nacht van de Nacht daarbij uit tot een Middelburgs cultureel festival. Voor jong en oud is door heel Middelburg van alles te zien in het donker. Alle partners werken belangeloos samen, gecoördineerd door café-restaurant Vriendschap. Het Zeeuws Museum biedt samen met onder andere SCOOP een avondvullend programma.

Weekend van de Wetenschap

Op zaterdag 4 oktober organiseerden het Zeeuws Genootschap en het Zeeuws Museum samen de jaarlijkse Genootschapsdag met bijzondere activiteiten in het Zeeuws Museum. Deze dag stond in het teken van het nationale Weekend van de Wetenschap en het overkoepelend thema Wetenschap is Observeren. Het publiek kon op een laagdrempelige manier ontdekken en ervaren hoe bijzonder wetenschap is.

Samenwerking met wetenschappers: De Reymerswale Lezingen

Een belangrijk deel van de programmering bij de tentoonstelling Tasten in het duister richt zich op de late middeleeuwen in relatie tot het leven en werk van Marinus van Reymerswale. Wat weten we over de tijd van Van Reymerswale en wat valt er te ontdekken over het paneel met behulp van deskundigen, literaire en historische bronnen en (restauratie)technieken? Wetenschappers en andere deskundigen vertellen over hoe zij het paneel, de voorstelling en het leven van de kunstenaar interpreteren. Ze geven bovendien inzicht in hoe zij de schaarse bronnen die voorhanden zijn hanteren en waar interpretatie en speculatie begint.

De Kracht van het Verhaal. Uitnodiging. Ontwerp Robin Stam slideshow
De Kracht van het Verhaal. Uitnodiging. Ontwerp Robin Stamslideshow