Schenkingen

Twee schenkingen met een bijzonder verhaal

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bezoekt Mina Verhage-de Witte de nonnenschool in Vlissingen, waar ze naailes krijgt. Vanwege de textielschaarste leert Mina naaien met schaar en papier. De papieren modellen van kledingstukken heeft zij al die jaren bewaard en nu aan het Zeeuws Museum geschonken. Haar verhaal is opgenomen in het kader van het project Huis van Herinnering, waar kennis over het Zeeuwse verleden van ouderen wordt verzameld.

Na de watersnoodramp vertrekt de familie Traas uit Baarland naar Canada. Vader Traas neemt familie-erfstukken mee, waaronder kledingstukken uit de Zuid-Bevelandse streekdracht. Hij heeft er altijd goed voor gezorgd. Na zijn overlijden hebben zijn kinderen de stukken bewaard. Vanuit Nederland werden zij erop attent gemaakt dat in Zeeland interesse voor de oude streekdrachtenstukken zou bestaan. Via een in Zeeland wonend familielid is in 2011 een schenking gedaan aan het Zeeuws Genootschap. Tijdens een bezoek in het kader van de Herenigingsdag 200 jaar Zeeland, heeft Martina Eastman-Traas, oudste dochter van de heer Traas, een ander deel van haar vaders collectie aan het Zeeuws Museum geschonken. Deze schenking bestaat uit onder meer een schelphoed, hemdrok, beuk en labedissen.

Reeks oude ansichtkaarten van verschillende stads- en dorpsgezichten in Zeeland en Zeeuwse streekdrachten, alsmede een toeristisch boekje getiteld 'Mooi Zeeland' uit 1934

Schenking de heer K.W. van der Graaf, Hendrik-Ido-Ambacht

Alexander Shilling, Rivierlandschap met bomen (ets)

Schenking de heer Bert Bakker, Amsterdam