Vrienden van het Zeeuws Museum

Beleid Vrienden

De twee actiepunten uit het beleidsplan 2012-2016 zijn ook in 2014 leidend, namelijk:
Het vervullen van de ambassadeursrol van de Vriendenstichting.
Het leveren van een bijdrage aan de netwerkfunctie van het Zeeuws Museum.
Voor 2014 werd hier het verbreden en het vergroten van het aantal Vrienden aan toegevoegd. Het enthousiasmeren van mensen om Vriend te worden, met name dertigers en veertigers, kreeg extra aandacht. Het aanboren van nieuwe doelgroepen voor de Vrienden is van belang voor het vergroten van het maatschappelijk draagvlak van het museum. Dit gebeurde onder meer door gerichte publiciteit en een actieve rol van het bestuur van de Vrienden bij activiteiten van het museum. Het promoten van de Vrienden tijdens de Burenavond op 5 april is daar een voorbeeld van. Ook is de zichtbaarheid van de Vriendenstichting in het museum verbeterd. Om de samenwerking tussen het Zeeuws Museum en de Vriendenstichting zo soepel mogelijk te laten verlopen, werden een Strategisch Werkdocument en een Stappenplan opgesteld.

Activiteiten

Er werden twee activiteiten georganiseerd in het kader van de tentoonstelling Tasten in het duister. Op zaterdag 17 mei vertelden Katja Mater en Marijn van Kreij over hun werk in relatie tot de tentoonstelling, en op zaterdag 1 november werd Maarten Vanden Eynde uitgenodigd. Speciaal voor de Vrienden werd er een extra familie-editie van het Magisch Museumlab georganiseerd.
In 2014 is de bijdrage gehandhaafd op €25,- per jaar. Ook de bijdrage voor Vriend met partner/introducé voor €35,- is gelijk gebleven. De Stichting Vrienden van het Zeeuws Museum leverde een bijdrage in de kosten van de kinderworkshops Magisch Museumlab van € 1.500. Het aantal Vrienden nam in het afgelopen jaar toe van 204 naar 214 personen. Net als vorig jaar is er dit jaar sprake van een lichte groei.

Bestuur Vrienden

Het bestuur kwam in 2014 acht keer bijeen. De vergaderingen werden bijgewoond door Marjan Ruiter of Yvette Lardinois. Zij ondersteunt de promotionele werkzaamheden van de Vrienden. Gerard Slaghekke nam als penningmeester afscheid en werd opgevolgd door Hans van Tongeren. Cora Jebbink werd opgevolgd als bestuurslid door Bram de Muijnck. Sari van Dixhoorn nam afscheid als secretaris. Deze functie is nog niet vervuld.

Aan het einde van het jaar was het bestuur als volgt samengesteld:

Ernst van der Hoop

voorzitter

Vacature

secretaris

Hans van Tongeren

penningmeester

Klaas Delfsma

Jeanine Vandenbergh

Bram de Muijnck

lid

De Stichting Vrienden van het Zeeuws Museum is aangesloten bij de Nederlandse Federatie van Vrienden van Musea in Amsterdam.